We waren er al lang op aan het wachten: jonge Hasseltse ondernemers van horeca en retail die ook hun stem laten horen in het stadsbeleid aangaande de vraag naar meer stadscommunicatie en vernieuwing.
Een vijftigtal horecabazen en retailers onder de veertig jaar willen via een handelaarscollectief het stadsbestuur erover wakker schudden en samen rond de tafel werken aan vernieuwing van initiatieven, organisaties en activiteiten.
Volgens het handelaarscollectief zijn er die te weinig en wat er al bestaat, is zeer versnipperd en onsamenhangend. Ze spreken van het gemis van een groepsgevoel in de binnenstad om andere dingen te realiseren met betere communicatie en samenwerking met het beleid.
Schepen Dehollogne begrijpt de waakzaamheid en bezorgheid van de jonge ondernemers en wil er ook aan werken. Olivier Daenen van restaurant Entrepot en René Geurts van café René, beiden van het Hemelrijk, zetten er hun schouders onder. Eén van de twee maakt ook als stakeholder deel uit van het stakeholdersoverleg van het centrummanagement om erin hun stem te hebben.
Het jonge handelaarscollectief lijkt wel veel dynamischer en moderner in handeling dan het oude handelaarscollectief, dat werd opgericht tegen de invoering van de maandelijkse koopzondagen onder impuls van schepen Dehollogne.