Openingszondagen tijdens shoppingtiendaagse 2020 zijn sleutelmomenten voor positieve ommezwaai

Standaard

De vele al dan niet onterechte kritiek op sociale media dat slechts 15% van de winkels openden voor de niet-officiële shoppingzondag begin februari 2020 in de Hasseltse binnenstad heeft toch een woordje uitleg nodig.

Inderdaad heeft het stadsbestuur maar bewust minimaal erover gecommuniceerd. De februarimaand is steeds een stille maand na de wintersolden en de infrastructuurwerven met die modder maken het shoppen in Hasselt ook niet zo aangenaam. Ook de rekken met de voorjaarscollecties zijn nog niet helemaal gevuld.

Trouwens de koopzondag begin december 2019 was wel een succes met het gevolg dat het stadsbestuur ook verwachtte van de retail, dat zezelf ook hun koopzondagen op sociale media gaan bekendmaken, iets waarvoor de blogprijskamp #HasseltGewijs een steentje heeft toe bijgedragen. Maar klaarblijkelijk is dat allemaal snel vergeten. 

Ondanks er vele ketens, horeca en handelaars zijn die afhaken of gewoon de kat uit de boom kijken om welke reden ook, zijn er ook ondernemers die zelf het heft in handen nemen en uitpakken met hun eigen invulling van thematische beleving in hun winkel met wel volk, verkoop en succes tot gevolg.

Bovendien mikt het stadsbestuur met zijn communicatiebudget naar de shoppingtiendaagse 2020 met koopzondagen op 29 maart 2020 (lenteshopping) en 5 april 2020 (eerste koopzondag van de maand) om een versnelling hoger te schakelen, zodanig dat de winkels en horeca hopelijk met mooi weer zowel in het stadscentrum en Quartier Bleu zullen opendoen. Met hopelijk een meer permanentie tot gevolg.

In Maastricht is het ook niet van een leien dakje gelopen. Daar is het centrummanagement al jaren bezig met een ploeg medewerkers om de stad aantrekkelijk te maken voor retail, horeca en shoppers. Het zondagshoppen is er ook maar gekomen, doordat De Bijenkorf algemene zondagopeningen als voorwaarde voor vestiging had gesteld. Sindsdien zijn de zondagopeningen er een succesverhaal.

In Hasselt zijn we nog zover niet gevorderd, want hier krijgen we de betrokkenen niet allemaal op één lijn voor een duidelijke visie. En toch vergelijken de mensen Hasselt graag met Maastricht met zijn bruisend leven. Vooral de ondernemende aanpak van de jongere generatie ten opzichte van de behoudende en oudere generatie zal in Hasselt na verloop van tijd de bovenhand halen. Trouwens internetverkopen zijn gemakkelijk, maar fysieke winkels zijn des te boeiender door hun inrichting, assortiment, beleving, persoonlijke koopadviezen en vriendelijk personeel.

Op sociale media roepen dat Hasselt niks anders dan negativiteit te bieden heeft en zelf geen voorstel voor verbetering kunnen geven, getuigt maar van weinig kennis. Ook het teruggrijpen naar de goede tijd van vroeger lokt enkel heimwee uit, die niet dadelijk leidt tot gepaste oplossingen. Oplossingen bestaan uit initiatieven van vallen en opstaan, het vinden van de goede aanpak, ook om de leegstand aan te pakken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.