Amateurisme viert hoogtij in Kuringen

Standaard

Het mag wel gezegd worden dat de infoavond in de veel te kleine Gildenzaal op dinsdag 10 eptember 2019 over het proefproject voor het nieuwe verkeerscirculatieplan ontoereikend was  om de massa geïnteresseerde inwoners van Kuringen-Centrum, Kuringen-Heide en Berkenveld te plaatsen. Daarbij komt nog de slechte communicatie met veel te kleine en moeilijk leesbare kaarten zonder straatnamen. Het amateurisme van mobiliteitsschepen Marc Schepers en team lijkt hoogtij te vieren, hoewel ze tijd op voorhand genoeg hadden om de belangrijke avond voor te bereiden.

Gevolg de schepen stelt de start van het proefproject van 4,5 maand met drie verschillende trajecten van elk 1,5 maand met telkens de nodige aanpassingen uit. Ook omdat afspraken met De Lijn nog niet duidelijk genoeg zijn.

De mensen zijn vooral boos dat ze door die aanpassingen een hele toer moeten rondrijden om bijvoorbeeld van het centrum naar de heide te rijden en de moeilijkere bereikbaarheid met mogelijke gevolgen voor plaatselijke handelaars.

Ook zijn er mensen tevreden met de aanpassingen, omdat dit meer de verkeersveiligheid van de fietsers en fietsende schooljeugd met minder sluipverkeer en lagere snelheden van het autoverkeer, hetgeen de leefbaarheid ten goede komt.

Er zijn eveneens mensen die de oude verkeerscirculatie willen instandhouden, maar met kleinere aanpassingen, zoals het plaatsen van extra verkeersborden om het sluipverkeer van zware vrachtwagens terug te dringen en met zo weinig mogelijk nieuwe éénrichtingsstraten.

Een slimmere oplossing lazen we op FB, voor de invoering van trajectcontrole van 30km/uur tussen kruispunt Diepstraat met Larestraat en Overdemerstraat met Vettersstraat, een verbod van vrachtverkeer tussen Diepstraat en het rondpunt in de Overdemerstraat, behalve voor plaatselijke leveringen. Alle voorstellen inzake éénrichtingstraten komen te vervallen, behalve tussen de Diepstraat en Jaarmarktstraat. Hierover bestond positiviteit op FB voor een veiligere schoolomgeving rond SBS Kuringen.

Intussen zal Marc Schepers en team wel verdersleutelen aan aanpassingen en maatregelen tegen overdreven snelheid, sluipverkeer met vooral te veel vrachtverkeer en te veel verkeer tijdens de spitsuren. Factoren die het erg onveilig maken in vooral de Diepstraat, Europalaan, Ranonkelstraat, Albertkanaalstraat, Gebrandestraat, Crutzenstraat en schoolomgevingen.

We mogen ervan uitgaan dat er nog meer infomomenten van de geïnteresseerden volgen in een grotere ruimte met betere communicatie, vooraleer het proefproject voor de nieuwe verkeerscirculatie van start gaat.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.