Hoopvolle verwachtingen mogen er ook zijn

Standaard

Januari 2019 is net als alle andere januarimaanden de maand van de nieuwjaarsrecepties, gelukwensen en goede voornemens. Januari 2019 loopt stilaan naar zijn einde en we willen hier toch wel een positieve boodschap uitdragen, ondanks dreigende wolken van economische vertraging en doemscenario’s in verband met klimaat en brexit. Daar speelt de klassieke en sociale media graag op in, op zoek naar het laatste nieuws met een zo groot sensatiegehalte, hetgeen het enthousiasme kan drukken door de negatieve trends in de publieke en politieke opinie.

Sinds de nieuwe legislatuur in Hasselt aan de macht is, zien we voorzichtige pogingen ontstaan die het leven in de binnenstad terug moet doen bruisen. Er zijn ideeën, de politiek is mee en het enthousiasme en motivatie bij handelaars, horeca en vrijwilligers hebben duidelijk wind in de zeilen gekregen, dankzij een gestructureerde aanpak van het centrummanagement.

Positief is alleszins het initiatief van de Hasseltse Wereldwinkel die samen met partners en vrijwilligers wil uitbreken en meer professioneel gaat denken en handelen op een eigen manier.

Ook positief zijn de vier werkgroepen van handelaars, horeca en sympathisanten die een eigen deel van de binnenstad elk een identiteit geven en vandaaruit actie ondernemen. Bewijs van het prille succes kunnen we zeker de nieuwjaarsreceptie van 28 januari 2019 in De Serre noemen, waar zo even meer dan 220 handelaars en horecahouders van de binnenstad aanwezig waren, 120 meer dan in 2018.

Nog positief is de komst van het digitale platform voor burgers, handelaars en horeca om met elkaar sneller en efficiënter te communiceren. Ook de leegstand in de binnenstad wordt aangepakt. Meer overleg met winkeleigenaars voor meer betaalbare huren, het opdelen van grote lege winkels in kleinere compartimenten voor handelaars, de invulling in samenwerking met de Mode Incubator en als stok achter de deur het verhogen en daadwerkelijk innen van de leegstandstaks. Eigenaars moeten ook meedenken aan de invulling en mogen niet ongeïnteresseerd aan de zijlijn blijven zitten.

Zeker positief zijn de inspanningen en activiteiten en concepten van het gemotiveerd team van Toerisme Hasselt, die het toerisme en overnachtingen doen boomen.

Eveneens positief zijn de gratis randparkingen met gratis pendel naar het centrum en terug voor de shoppers die erbij komen. Ondanks dat er veel geklaagd wordt over moeilijk parkeren in het centrum en de hoge parkeertarieven, zien we gelukkig elk weekend veel bezoekers in de stad, zowel shoppers als dagjestoeristen. Maar in de week en ’s avonds lijken de binnenstad outdoor leeg, buiten vooral in het weekend druk bezette horeca.

Ook een verkeersluwe stadskern zonder zoek- en sluipverkeer zit in de pijplijn met speciale aandacht voor fietsers en voetgangers. Bewoners, hulpdiensten, taxi’s en leveranciers kunnen dan nog enkel de stad in.

De zondagopeningen zorgen wel voor heel wat ophef bij de handelaars en horeca met de witte kassa. We hopen dat na de nieuwjaarsreceptie die heisa wat gaat liggen door de juiste informatie te hebben gekregen. Zondagopening is niet verplicht, maar kan gebeuren op individueel vlak. Een kwartier of straat of handelaar kan zo van de gelegenheid gebruikmaken om een actie te organiseren om met de nodige communicatie in de schijnwerpers te komen staan. Het gebeurt nu al met Modegewijs en Hasselt in the Mood.

Zorgen baren de retail en horeca in Hasselt, dat er zo weinig volk in de stad aanwezig op weekdagen en de komst van de extra winkels en horeca in Quartier Bleu. Sommigen zien ook dat de binnenstad nog meer extra aandacht en aangepaste kerstsfeer krijgt tijdens Winterland. Ook Winterland in de binnenstad.

Ook het vertrek van winkels als publiekstrekker zoals Mediamarkt naar Ikea Hasselt  en AS Adventure naar Quartier Bleu uit het centrum zet kwaad bloed bij de handelaars. Ze onttrekken bezoekers en shoppers uit de binnenstad.

Eveneens de aanmoediging van de projectontwikkelaars van QB om met 18 maanden gratis huur winkels uit de binnenstad te trekken, vinden we not done. Het gaat immers tegen de gemaakte afspraken in. Immers QB heeft een aanvullend winkelaanbod tegenover dat van het centrum. Toch wel een teken aan de wand, zeker?

Trouwens in april 2020 opent QB de deuren. Dan zal QB druk bezocht worden met een mogelijke zorg tot een leegloop van de binnenstad. Iets wat nieuw is, moet altijd eerst uitgeprobeerd worden en als het een succes blijkt, dan blijft het de massa trekken. Hierop moeten het stadsbestuur en centrummanagement duidelijk en met goede communicatie zorgen voor initiatieven voor een bezoekersstroom, die enkel niet QB mag aandoen, maar ook welkom is in het gezellige centrum. Beter proactief handelen dan te laat!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.