Welk stadstraject kan Spartacustram volgen in plaats van doorheen drukke Heilig-Hartwijk?

Standaard

Volgens mediaberichten zou er op het kabinet Wuyts koortsachtig gewerkt worden met een verschoven budget van rond de 17 miljoen euro voor een afsluiting van spoorovergangen in Diepenbeek en Bilzen voor de aanleg van en onteigeningen voor de Spartacustramlijn Hasselt-Maastricht. Vlaanderen zouden deze kosten op zich nemen in plaats van Infrabel, die er geen geld willen insteken. Ook werd erbij verteld dat het traject van de tramlijn doorheen de drukke Heilig-Hartwijk wordt herzien voor een verplaatsing van dit stadstraject. Ook in Nederland moet nog een oplossing voor het ontbrekende geld van de provincie worden gevonden, vooraleer de kust veilig is voor de aanleg.

Wat de Hasselaren het meest ergert, is niet alleen de komst van een nieuw vervoermiddel met een eigen rijbaan, maar wel dat ze het beschouwen als een shoppingtram richting Maastricht, dat de aanleg honderden miljoen gaat kosten en dat een nieuwe treinverbinding er niet komt. Van de andere kant is de tram met zijn Eigen rijbaan sneller dan alle files en kunnen de mobiliteitsknopen aan de stopplaatsen een volledig nieuwe economische ontwikkeling in Limburg met zich meebrengen.

Wat de Hasselaren nog meer ergert, is het huidige stadstraject van de Spartacustram via de Boudewijnlaan, Dusartplein, Martelarenlaan, Blauwe Boulevard, Stokerijstraat en Mouterijstraat zo naar het station, dwars doorheen de zeer drukke Heilig-Hartwijk met regelmatige kruisingen van de Kuringersteenweg ter hoogte van de toekomstige nieuwe moskee en tweemaal de Groene Boulevard, hetgeen wat onvermijdelijk tot extra fileleed zal leiden.

Het stadstraject moet dus worden hertekend, zoals burgemeester Vandeput al zei. Maar hoe ga je dat hertekenen doorheen straten met zo druk verkeer en met een ruimtelijke ordening, die er nauwelijks voor voorzien is?

Men zou de tramlijn kunnen verlengen over de ganse Groene Boulevard met voldoende haltes, waardoor de Lijnbussen in het stadscentrum overbodig worden. Maar dan moet het plaatselijk autoverkeer – gesplitst van het doorgaand verkeer met slimme verkeerslichten op de Singel – er over één rijstrook rijden met een autoluw centrum, wat ook niet zo eenvoudig is met al dan niet minder files, met leveranciers die moeten leveren, nooddiensten en het zoekverkeer naar ondergrondse parking. De fietser zou zo wel meer ruimte en comfort kunnen krijgen. Het station fungeert als hoofdknooppunt met Lijnbussen die zorgen voor verbindingen met busstation Corda Centrum voor verdure connecties naar het noorden – wat voor een ontlasting van het hoofdstation zorgt – en andere verbindingen naar bestemmingen buiten Hasselt.

Het wordt zeer moeilijk om een ander stadstraject uit te tekenen. Tot zover onze voorlopige bijdrage.

Advertenties

2 gedachtes over “Welk stadstraject kan Spartacustram volgen in plaats van doorheen drukke Heilig-Hartwijk?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.