Waar blijven openbare laadpalen in Hasselt?

Standaard

Hasselt hinkt fel achterop als het gaat over openbare laadpalen voor elektrische wagens, fietsen en scooters. Jaren geleden werd er slechts één publieke laadpaal geplaatst aan het oude politiekantoor in de Dokter Willemsstraat en sindsdien niks meer. Hasselt was bij die plaatsing fier op de plaatsing van zijn laadpaal. Sindsdien is de  interesse flink weggeëbd door het uitblijven van de doorbraak van elektrische wagens in het verkeer. Fietsen en scooters kunnen er niet opladen. Inmiddels kent de e-bike met verbeterde batterij en meer actieradius een boost, die ook verbeterd is bij e-cars, maar die liggen niet zo goed in de markt wegens te duur, ondanks benzine en diesel ook almaar duurder worden en ook zeer vervuilend zijn voor de luchtkwaliteit.

Schepenen Venken en El Ouakili zitten maar te zwaaien met allerhande kleine ingrepen en acties, goed voor milieu en zwakke weggebruiker, maar middelen aanreiken voor een properder lucht en zorgen voor een boost van elektrische wagens zitten er niet in. De plaatsing van openbare laadpalen is om te lachen. Het stadsbestuur laat zich leiden door het consumentencomfort (kiespubliek) en durft maar schoorvoetend kleine initiatieven te nemen voor een propere stad. Een emissiezone instellen, dat bestaat niet in Hasselt. Iedereen mag zelfs met zwaar vervuilende voertuigen zonder problemen de binnenstad in. Enkele schoolstraten zonder verkeer werden echter wel ingericht, hetgeen meer mag gebeuren.

Maar de verandering gebeurt jammer genoeg zo traag! En dan maar hopen dat er voldoende elektriciteit uit hernieuwbare energie voor handen is, wanneer de grote transitie zal gebeuren!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.