Corda Campus Hasselt wil meewerken aan realisatie van Station Corda

Standaard

Van de week lanceerden lijsttrekker Ludwig Vandenhove en Stefan T’Jolyn, plaats 8 bij voor de socialisten voor de provincieraadsverkiezing, een erg zinnig voorstel om naast Station Kiewit voor goede treinverbindingen Station Corda voor gratis 1200 parkeerplaatsen – waarvan 600 wachtend op vergunning – op de Corda Campus te creëren. Station Corda moet dan niet alleen dienen, dat meer werknemers van de 220 bedrijven op de Corda Campus gebruikmaken van de treinverbindingen, die dan ook moeten beter worden in overleg met de NMBS, maar ook dat Station Corda een verkeersknooppunt wordt voor bezoekers uit het noorden van Limburg die hun wagen kunnen achterlaten op de campus en zo met de Lijnbus naar het stadscentrum kunnen worden gebracht.  Alvast CEO Raf Degens van de Corda Campus is enthousiast en is bereid om de koe met de hoorns te pakken. Maar eerst moet er het een en ander worden uitgeklaard te worden en afspraken gemaakt met de stad Hasselt, De Lijn, de NMBS en Corda Campus. 

Tijdens de verkiezingsdebatten en in verkiezingsbeloften heeft men het steeds over een verkeersluw stadscentrum met verwijzing naar randparking met shuttlevervoer naar de stadskern voor bezoekers en shoppers die met de wagen naar Hasselt komen. Eh wel naast de parkings van Ikea en Alverberg zou dit dan de derde randparking worden, samen met de nog voorlopige Boudewijnparking. Maar waar je niets van hoort en waar dikwijls wordt naar verwezen, is de parking op de Park H-site. Park H kan ook gebruikt worden als randparking met shuttleverbinding naar het centrum, maar dan moeten er ook klare afspraken worden gemaakt tussen vzw Sportpaleis en de stad Hasselt met eventueel De Lijn voor de shuttle. En het kan ook zijn dat deze randparking niet gratis zal zijn. Ook de parking rond het provinciegebouw kan dienst doen als randparking. 

Door meer al dan niet goedkope randparkings te voorzien, is het toch ook niet nodig om meer wagens de Singel te doen afslaan richting centrum en om extra ondergrondse parking te bouwen aan het CC Hasselt op de grens van het huidige stadspark. Immers het ziekenhuis verdwijnt er toch op lange termijn om te verhuizen richting Salvator en voor de toenemende parkeerdruk ter plaatse moeten alternatieven gezocht worden zoals een actiever mobiliteitsbeleid met spotgoedkope abo’s voor openbaar vervoer en goede samenwerkingen en afspraken met omringende Q-parkings met veel goedkoper parkeertarief dan op eigen parking voor ziekenhuisbezoekers met uiteraard uitzonderingen voor ophalen en afzetten van patiënten. Ook de gratis service van het pendelbusje van en naar randparkings moet worden uitgebreid. 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.