Sleutel voor mobiliteit ligt bij Infrabel

Standaard

Als Infrabel nog meer toegeeflijk bij toewijzing van middelen en openstelling van spoorinfrastructuur zou zijn bij het helpen oplossen van het mobiliteitsprobleem in Limburg, kan dat een boost geven in de mobiliteitsverandering van de burger. Het alternatief moet er zijn in de vorm van openbaar vervoer met heel wat knooppunten met andere vervoersvormen en ook economische ontwikkeling voor de reiziger op de trajecten met snellere en goedkopere verbindingen dan met het wegverkeer, maar jammer wringt hier het schoentje.

In plaats van het nieuwe dure tramtraject voor Spartacus met onder andere de verbinding met Maastricht te bouwen met gevolgen van de aantasting van leefbaarheid en veiligheid in drukke stedelijke omgeving zoals in de Heilig-Hartwijk, kan men beter opteren voor de heractivering van de spoorlijn Hasselt-Maastricht, van station naar station met knooppunt aan het station. Die heractivering eist toelating van Infrabel voor de heraanleg en extra financiering, maar die financiering moet ook komen van datzelfde Infrabel voor de afsluiting en tunnelbouw bij de dertien overblijvende spooroverwegen in Diepenbeek en Bilzen, wil men die tramlijn Hasselt-Maastricht operationeel maken voor gebruik.

Aangezien Wegen en Verkeer in opdracht van De Lijn binnenkort start met de bouw van een tram- en bustunnel tussen Boudewijn- en Universiteitslaan, gelooft Vlaams mobiliteitsminister Weyts (N-VA) in de aanleg van eerst de tramlijn naar het Maasland en daarna die via het spoor naar Noord-Limburg en is nog onzeker over de tramlijn met Maastricht wegens het uitblijven van fiat en geld van Infrabel. 

Ideaal zou zijn dat Hasselt op zijn invalswegen knooppunten voor andere vervoermiddelen krijgt, zoals bvb. aan de Corda Campus. Vanuit elk knooppunt kan de reiziger overschakelen naar een ander vervoermiddel om zijn bestemming te bereiken. Zo vermijd je meer massaconcentratie van vervoermiddelen binnen de Singel en aan het station.

Een mogelijke oplossing om de tramlijn niet door het Heilig-Hart te jagen, is misschien de piste van eindstation aan het Dusartplein op het aan te leggen langwerpig schiereiland daar, waardoor de tram maar één keer het verkeer van de Groene Boulevard kruist. Vandaaruit kan een shuttle ingezet worden naar het station. De Lijnbussen hebben er ook hun station, liefst met zoveel mogelijke perrons om niet te zorgen voor file in het verkeer, wanneer bussen achter elkaar moeten aanschuiven. Er kan dan nog een tramlijn worden getrokken naar de stelplaats in de Crutzenstraat voor de trams, die slechts ’s ochtends en ’s avonds voor de tramverplaatsing van en naar het Dusartplein kan gebruikt worden. Trouwens in Maastricht stopt de tram ook niet aan het station, maar aan Mosa Forum en is er ook een shuttle voorzien naar de stadskern.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.