Duurzame burgerinitiatieven versus gezondheid en veiligheid in Hasselt

Standaard

Het waren leuke initiatieven op Autoloze Zondag op 10 september 2017 met de inhuldiging van de eerste fietsstraat dwars door het centrum van Hasselt, een dagje vrijheid voor fietser, wandelaar en skeeler op de Groene Boulevard en in binnenstad en de lancering van duurzame burgerinitiatieven voor de verkleining van de ecologische voetafdruk en verhoging van de levenskwaliteit, maar intussen blijft koning auto met zijn vervuilende uitstootgassen, veel fijnstof en overdrukke straten en wegen binnen de Singel onze gezondheid, leefbaarheid en veiligheid aantasten.

De jaarlijkse toename van het autoverkeer met fossiele brandstoffen eist ook meer gezondheidsklachten bij de bevolking door giftige stoffen en fijnstof met extra uitgaven voor de sociale zekerheid. Helend zouden meer elektrische voertuigen zijn met massale investering in oplaadpunten, dalende verkoopprijzen ervan en vermindering van het aantal bedrijfswagens. Voor stimulansen verwijzen we graag naar gunstiger en strengers fiscale regelingen.

De fietser en voetganger als zwakke weggebruikers zijn dan nog eens de klos van de veiligheid door slechte fietspaden op de Groene Boulevard, op heel wat kruispunten en op sommige invalswegen gelijk op de Kempische en Sint-Truidersteenweg. Openbaar vervoer is ook geen lachertje. Lijnbussen met gloednieuwe depot rijden op de Groene Boulevard deels op busbanen, maar voor het grote deel moeten ze geduldig aanschuiven in de dagelijkse files met vertragingen tot gevolg.

En de verkeersdrukte neemt dagelijks maar toe. Wagens en camions bijna allemaal met één persoon in het voertuig schuiven liever uren aan in de file totdat ze hun bestemming hebben bereikt. Mobiliteitsgedragsverandering is niet zo gemakkelijk bij mensen die hun auto al dan niet vrijwillig aan de kant zetten en zoeken naar alternatieven. Bovendien is een auto comfortabel en daarin zit je droog en neemt hij toch precies geen grote hap uit het gezinsbudget, als je de meeste personenwagens slechts met één persoon ziet rijden.

Het stratenplan in Hasselt is net als in andere steden historisch gestructureerd en het is niet gemakkelijk om mobiliteit met zijn pollutie en parkeren naar ieders wens te organiseren op vlak van meer leefbaarheid en veiligheid in een gezonde stad, maar er moeten nu eenmaal knopen worden doorgehakt om de duurzaamheid van Hasselt in stand te houden. Iedere Hasselaar kan zijn of haar redenen hebben om zich niet aan te passen aan nieuwe regels en politieke partijen hebben schrik om ver doorgedreven maatregelen te nemen, want de gemeenteraadsverkiezingen zijn in aantocht. Het stadsbestuur kan niet naar ieders pijpen dansen en moet zeker doorgaan met het verkeersvrij maken van het centrum, behalve voor leveranciers, mensen moeilijk te been en stadsbewoners, ondanks er nog tegenstand komt van handelaars en bezoekers. Wel moet de communicatie, vooral via sociale media, beter, want niet iedereen leest HBVL of kijkt TVL.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.