Hasseltse Dorpsstraat snakt naar verkeersvrije straat voor meer beleving, passage en omzet

Standaard

Op zondag 11 juni 2017 was het over de koppen lopen tijdens de eerste Hasseltse Ginstreet in Hasselt in de verkeersvrije Dorpsstraat. De gezelligheid was er top onder een stralende zon tussen de kraampjes. Maar die beleving verdwijnt weer zodra auto’s en camions er dagelijks doorrazen met kans dat ze fietsers en voetgangers kunnen onderscheppen aan weerszijden van de straat en zelfs op de stoepen. Handelaars vinden het ook niet meer fijn om in deze alternatieve hoek van de binnenstad zoveel verkeer te dulden. Sommigen klagen zelfs zoals de Wereldwinkel over minder passage en dus ook minder omzet, zelfs tot -20%, en dat in tijden van hoogconjunctuur. De Dorpsstraat is in de zomermaanden telkens de eerste zondag van de maand verkeersvrij voor de akoestische performance van Shanti Beans. Voor de rest is het in week- en zaterdagen een drukke straat, waar het bij momenten niet gemakkelijk is om je te ver plaatsen met de fiets. En dat is het smalle trottoir nog versperd met banken, vlaggen en tegen de gevel geparkeerde fietsen. Het fietsenrek staat dikwijls vol. Er zijn leveranciers die de straat regelmatig versperren door foutparkeren op de stoep of te parkeren in het midden van de straat. Wagens komen afgereden vanaf de Thonissenlaan en kunnen ofwel rechtsaf en een boog maken rond de handelsstraat van de Dorpsstraat, ofwel rechtdoor rijden door het handelsgedeelte, om vervolgens linksaf te slaan naar het Kattegat met Molenpoortparking, of rechtdoor rijden richting Minderbroedersstraat om nadien via de Paardsdemerstraat te kiezen richting Kempische Poort via de Bonnefanten- en Witte Nonnenstraat, of rechts afslaan naar de Badderijstraat. Probleem met deze laatste richting is, dat er automobilisten het verbodsteken op de Zuivelmarkt op de hoek van de Badderijstraat niet zien of gewoon in de wind slaan en gewoon verderrijden ter hoogte van het Bierpunt naar de Badderijstraat.

Als het stadsbestuur nu eens zou beslissen om de voetgangerszone uit te breiden tot het openbaar domein tussen café van Veldeke en Shanti Beans via een verzinkbaar paaltje, dan kan het verkeer nog altijd de bocht van de Dorpsstraat maken om vervolgens hun parcours naar hun bestemming verder te zetten.  De drankenleverancier, de bestelwagen van de Wereldwinkel en andere leveringsvoertuigen zullen niet veel hinder veroorzaken, als het paaltje opgesteld staat ter hoogte tussen de gevels van de Wereldwinkel en café van Veldeke. Bij vertrek na laden en lossen kunnen ze gewoon wat achteruitrijden om vervolgens hun weg verder te zetten via de bocht van de Dorpsstraat.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s