Hasselt heeft nog parkeeralternatief aan rand van stad in plaats van meer verkeer binnenstad in te zuigen door extra ondergrondse parking te bouwen

Standaard

De bouw van de ondergrondse parkeergarage voor meer dan 500 wagens aan het CC Hasselt wordt gebouwd vanaf de zomer 2018, indien het Milieu-effectenrapport groen licht geeft. Reden voor de ondergrondse parking is om de verkeersdruk in de Casterwijk te verminderen en de leefbaarheid te verhogen. De in- en uitgang van de parking van het ziekenhuis wordt herlegd naar de Stadsomvaart. Er worden jaarlijks veel nieuwe wagens ingeschreven en de Groene Boulevard moet almaar die toename slikken. Veel automobilisten willen zo kort mogelijk bij hun bestemming parkeren. Het stadsbestuur heeft zelfs speciale gratis parkings aangelegd aan de Boudewijnlaan en Alverberg met gratis busvervoer van shoppers en bezoekers naar centrum. Toch zendt het stadsbestuur het verkeerde signaal uit om almaar meer wagens naar de parkings rond de Groene Boulevard te trekken, hetgeen almaar meer fijnstof meebrengt. Het stadsbestuur zal ook digitale borden voor parkeerplaatsaanduiding plaatsen op de invalswegen om de automobilist naar nog leegstaande parkings te leiden. Allemaal goed, maar er blijven nog alternatieve mogelijkheden bestaan om wagens te verwijzen naar de stadsrand.

Neem nu de parking voor personeelsleden van het ziekenhuis langs de Oude Luikerbaan. Die kunnen ze ook deels openstellen voor het bezoekersverkeer en ze uitbreiden langs de spoorweg tot zelfs aan het fietspad naar Illgat, waar men zelfs een bijkomende in- en uitrit kan maken. Ook de parking langs Voka ligt open voor bezoekers. Zelfs kan het stadsbestuur onderhandelen met de bedrijven op Illgat met privéparking om deze zelfs tegen een vergoeding op drukke zaterdagen open te stellen voor de automobilisten. De parking langs Voka kan best ook een betere verbinding gebruiken met de Singel. De Lijn kan net als bij de verbinding tussen de Boudewijnlaan en het centrum het gratis vervoer van reguliere buslijnen van bezoekers voorzien. Uiteraard moet deze alternatieve parkeermogelijkheid goed worden gecommuniceerd.

Vraag bij deze materie in de Casterwijk is en blijft: hoelang gaat het ziekenhuis nog blijven in de Casterwijk?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s