Plannen voor weg dwars door Hasselts Leopoldplein

Standaard

leopoldplein-20

Samen met buurtbewoners, De Lijn en Agentschap Wegen en Verkeer is het Hasseltse stadsbestuur in overleg op zoek naar een uitweg van het inkomend verkeer en bussen in de Hasseltse binnenstad na de herinrichting van de Grote Markt en aanpalende straten. Bussen en verkeer mogen dan niet meer over de Grote Markt rijden, maar kunnen wel de stadskern verlaten via de Cellebroedersstraat en Kleine Ridderstraat naar het Leopoldplein, dat gedwarst wordt door een baan voor het verkeer naar de bushalte en het overige verkeer op de Groene Boulevard. Gelukkig moet er geen groen gekapt worden en komt de weg langs het Boerenkrijgmonument. Helaas gaat weer zo een mooi stukje Hasselt verloren voor koning auto. Waarom de Ridderstraat, Maagdendries en Diesterstraat niet langer mogelijk zijn als uitweg voor het verkeer naar de Groene Boulevard is ons niet duidelijk. Alleszins na de herinrichting van de Grote Markt dringt Hasselt het verkeer een beetje terug uit het centrum. Vervuilende voertuigen en brommertjes mogen er naar wellust in zonder rekening te houden met hun schadelijke emissies voor de volksgezondheid. Nog meer vervuilend verkeer wil het stadsbestuur de stad inhalen zonder restricties, als ze de parking aan het CC Hasselt in gebruik gaan nemen. Input en output via de Groene Boulevard. Net als in 2012 toen het actiecomité Red ons stadspark een zinloze weg door het stadspark kon tegenhouden, voorzien we ook hevig protest voor de vernietiging van ons Leopoldplein.

Advertenties

2 gedachtes over “Plannen voor weg dwars door Hasselts Leopoldplein

  1. Dany

    Beste Lutje
    Je opmerking om in toekomst de Ridderstraat te (blijven) gebruiken als uitvalsweg voor het verkeer uit het centrum toont aan dat je de situatie in de Ridderstraat niet echt kent. Deze straat behoort tot de smalste van het centrum. Voetgangers en fietsers voelen er zich niet echt op hun gemak in het drukke verkeer waar vrachtwagens en auto’s elkaar, vaak met overdreven snelheid, volgen. Ook voor de bewoners is het niet altijd rozengeur. Bij de minste levering blokkeren vrachtwagens en bestelwagens de rijbaan zodat een claxon-concert volgt. Kijk trouwens eens naar de kleur van de voorheen lichtgrijze muren van de appartementen van Patio De Eenhoorn in de Ridderstraat. Deze stenen zijn ondertussen bijna zwart door de (diesel) uitlaatgassen van deze vrachtwagens. Ook niet vergeten dat er over de volledige lengte van de Ridderstraat ongeveer 200 garages en staanplaatsen uitmonden.
    Als het aan mij ligt mag men van de Ridderstraat gerust een straat “plaatselijk verkeer” maken, al was het maar om de bestuurders te weren die, om toch maar op de Havermarkt te kunnen parkeren, eindeloos rondjes rijden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s