1 euro kan je maar 1 keer uitgeven

Standaard

Tijdens de eerste bijeenkomst van handel en horeca van de binnenstad op uitnodiging van het Hasselts stadsbestuur op donderdag 26 januari 2017 in de Entourage, spraken we met zelfstandige ondernemers over de uitbreiding in 2019 van het commerciële hart van de stad met de komst van Quartier Bleu aan de kanaalkom.

Sommigen waren opportuun en enthousiast om de uitdaging aan te gaan en de hand uit te strekken naar de horeca en handel aan de andere kant, maar dan door het stadsbestuur omkaderd en verzekerd wederzijdse shoppersstroom tussen de historische stadskern en QB, rekening houdend met de Spartacustram, die een scheiding kan maken tussen de twee delen. Tom Vandeput verzekerde echter de aanwezigen in zijn speech dat de handelsinvulling van QB anders zal zijn dan die in de binnenstad, vastgelegd in de verkoopakte met de projectontwikkelaar.

Andere vreesden dan weer voor een mogelijke leegloop van de stadskern met talrijke sluitingen van handelszaken tot gevolg. Echter iets wat nieuw is gemaakt met smaak, heeft altijd succes door goede reclame. En dat zal ook zo gebeuren met QB. Bovendien wakkert de gedachte dat elke euro maar 1 keer kan worden uitgegeven en dat het deel van de koek alsmaar kleiner wordt, ondanks de zelfstandige ondernemers moeten zorgen voor meer individuele dienstverlening naar hun klanten met de nodige beleving eraan verbonden. Ook zit hen de oneerlijke positie als kleine zelfstandige in het verhaal van e-commerce tegenover grote ketens en internationale bedrijven zoals amazon, bol en zalando die veel meer mogelijkheden hebben en bieden, niettegenstaande hun klein rendement en zelfs verlies door het organiseren van hun terughaalopties van teruggestuurde artikels van hun klanten. De kleine zelfstandigen voelen dat de grote e-commercebedrijven hun retail willen kapotmaken door niet na te streven lage prijzen aan te bieden en de klanten nog luier maken, doordat ze niet meer in het centrum hoeven te komen, alleen maar nog voor fun, entertainment en te wonen.

Nationaal komen maar handelszaken en belevingscentra bij, ook in Hasselt. Naast QB komt er ook retail in de design aan IKEA Hasselt. Het geld rolt nog altijd bij de consumenten, maar dat geld wordt wel verdiend door het maken van goederen voor binnenlandse consumptie en buitenlandse export en het uitvoeren van diensten. De meerwaarde van de maakindustrie moet ervoor zorgen dat de middelen voor consumptie vermeerderen, verminderen of op peil blijven. Maar bij een terugval van de economie zullen die middelen automatisch verlagen bij de consument, kunnen ze niet zoveel meer kopen, kijkt de hele retail op tegen almaar groeiende en nog moeilijk betaalbare kosten, waardoor ze personeel moeten afdanken, hun deuren sluiten of zelfs failliet gaan met veel leegstand en ongelukkige dure verhuurders tot gevolg.

En zo’n recessie is altijd mogelijk. Kijk daarom maar naar het protectionistische beleid van Trump in de VS of een nieuwe bankencrisis zoals in 2008. Ook de ontwikkeling van het politieke klimaat in de wereld heeft zijn negatieve en positieve gevolgen op de wereldeconomie. Ook op microvlak gelijk de lokale economie van Hasselt. Gelukkig hopen we niet dat die doemscenario’s zich voordoen, maar het risico zit er altijd in!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s