Gelijk en ongelijk bij Hasseltse begroting 2017

Standaard

De hele heisa rond het debat over de goedkeuring van de Hasseltse begroting 2017 heeft wellicht iedereen uitgebreid gelezen in de krant. In de hele opgeblakerde discussie ging het over de al dan niet mogelijk terugverdienmogelijkheden voor de vele miljoenen die de Hasseltse meerderheid van Helemaal Hasselt en Cd&V kunnen recupereren uit hun eigen investeringen door de nieuwe infrastructuur zelf uit te baten, iets wat geen kerntaak van het stadsbestuur volgens N-VA Hasselt. “Wat als die inkomsten tegenvallen”, is de taal van de oppositie. Dan wordt automatisch weer bespaard op dienstverlening en gaan de belastingen de hoogte in, is hun vrees.

Vanuit meerderheidshoek klinkt wel andere taal. Alle inkomsten uit huren van commerciële en parkeergelden van parkings in eigen beheer – die van de Blauwe Boulevard en CCHA – zijn in het budget verrekend, maar wel met het al dan niet berekend risico dat de huurgelden van de verhuurde commerciële panden aan het nieuwe stadhuis zullen renderen en niet leeg blijven staan, afhankelijk de prijs die het stadsbestuur vraagt en de economische situatie. Juist dezelfde redenering gaat er schuil achter de inkomsten van de parkings in eigen beheer. Dezelfde handeling werd uitgevoerd jaren geleden op het terug gezond maken van de Grenslandhallen en met succes. Toen was er ook grote oppositie aangaande terugverdieneffecten en daar hoor je vandaag ook niets meer over.

Hier speelt dan nog een bijkomende reden van het stadsbestuur om de concurrentie aan te gaan tegen de privéparkings van Q Park, die wel zeggen dat het wel is om de parkeertarieven in samenspraak met het stadsbestuur af te spreken en te hanteren, maar die quasi een monopolie hebben op de ondergrondse parkeermogelijkheden in Hasselt, kwestie prijsbepaling. Daarom heeft de meerderheid beslist om niet alleen op te draaien voor de lasten voor de bouw van de twee parkings, maar er ook de lusten van te dragen. Normaal gezien moeten dan ook die parkeergelden in die parkings wat lager liggen dan bij de parkings van Q Park. De hele strategie past in een poging om die parkeergelden voor bezoekers en shoppers betaalbaar te houden.

Hasselt is in volle ontwikkeling. Het commerciële deel met woningen van de Quartier Bleu zal Hasselt er goed doen bijvaren, indien er vanuit het beleid voldoende omkadering en impulsen worden gegeven voor de interactie voor het shoppersverloop tussen de stadskern en Quartier Bleu, met misschien in de toekomst nog een doorkruising van de Spartacussneltramlijn.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s