Schepenen Corthouts & El Ouakili mogen zich in haren wrijven voor komst Spartacussneltramlijn

Standaard

De kogel is eindelijk door de kerk gejaagd. Op woensdag 15 december 2016 werd het vernieuwde akkoord tussen Vlaanderen en Nederland ondertekend voor de aanleg van de Spartacussneltramlijn tussen Hasselt en Maastricht. In de vernieuwde versie loopt het tramtracé van het station van Hasselt tot aan het Maasforum in Maastricht, met de nodige financiële compensatie van Nederland.

Dat betekent dat er tramlijnen worden aangelegd vanaf het Hasselts station naar de kanaalkom via de Mouterij- en Stokerijstraat met een kruising van de Kuringersteenweg om vervolgens koers te zetten naar de binnenkant van de Martelarenlaan om zo op een aangelegde uitloper aan het Dusartplein en nog een oversteek van de Groene Boulevard de Koning Boudewijnlaan te bereiken, om nadien via een brug over de Singel via de Universiteitslaan naar Diepenbeek te rijden. Tegen 2021 moet Spartacus operationeel zijn. Tegen dan moeten er nog heel wat onteigeningen gebeuren en infrastructuurwerken uitvoeren.

Voor evenementsschepen Gerald Corthouts (CD&V) en mobiliteitsschepen Habib El Ouakili (Helemaal Hasselt) zijn de uitdagingen zeer groot. De eerste moet zorgen voor een andere plaats voor de septemberfoor en desnoods kiezen voor een kleinere kermis of een meer verspreide foor. Probleem in Hasselt is er niet veel plaats meer voor de verplaatsing van de integrale kermis. Misschien dat de Blauwe Boulevard uitkomst kan bieden? Habib El Ouakili mag beginnen na te denken van hoe hij het meer verkeer op de Groene Boulevard met de komst van de ondergrondse parking aan het CC Hasselt en een hertekening van de loop van de Groene Boulevard ter hoogte van het Dusartplein in goede banen zal leiden. Het grote probleem daar blijven de overstekende voetgangers en fietsers die het verkeer vertragen, ondanks de kruising van de tram ook voorrang heeft op het auto- en voetgangersverkeer. Immers tunnels naar het plein en het begin van de Elfde Liniestraat/Boudewijnlaan zouden een goede oplossing zijn. Maar het verkeer op de Groene Boulevard is bevoegdheid van de AWV en niet van Hasselt. Een akkoord hiervoor vinden tussen die twee overheden is ook niet van de poes. 

Advertenties

Een gedachte over “Schepenen Corthouts & El Ouakili mogen zich in haren wrijven voor komst Spartacussneltramlijn

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s