Laat treinen en trams rijden over bestaande treinsporen

Standaard

 De verkeersellende in Limburg neemt toe. De files worden alsmaar langer. Bij gebrek aan alternatief neemt de meerderheid van de Limburgers de auto voor dagelijkse verplaatsingen. Tegelijk zit elke investering in het openbaar vervoer in onze provincie muurvast. In samenwerking met Willy Miermans, docent verkeerskunde aan de UHasselt, werkte PVDA een mobiliteitsplan uit voor Limburg. “PVDA kiest voor trein én tram door lightrailverbindingen op de bestaande spoorbeddingen. Combineer dit met een verstandig woon- en voorzieningenbeleid: maak wonen in de stad betaalbaar en bouw voorzieningen als ziekenhuizen en scholen in de buurt van de openbaarvervoersassen. Alleen zo keren we het groeiende mobiliteitsprobleem in Limburg echt om”, zegt Kim De Witte, voorzitter van PVDA Limburg. 

Driekwart van de Limburgers gebruikt dagelijks de auto, zowel voor woon-werkverkeer als voor andere dagelijkse verplaatsingen binnen de provincie. Niet uit luxe, wel uit noodzaak. Het openbaar vervoer biedt vandaag geen alternatief voor de meeste Limburgers. “De regering antwoordt op het fileleed met meer asfalt en minder openbaar vervoer. De aanleg van extra rijstroken wordt gecombineerd met gigantische besparingen bij de NMBS, tariefverhogingen voor trein en bus en een verschraling van het aanbod bij De Lijn. Het Spartacusproject, dat de provincie op de openbaarvervoerkaart moest zetten, zit in het slop. Het plan werd op twaalf jaar tijd steeds minder ambitieus. De kosten swingen de pan uit door de absurde idee om naast de bestaande spoorlijnen nieuwe sneltramlijnen te trekken”, aldus De Witte.

Om zowel de pendelaar als de lokale reiziger een alternatief voor de auto te bieden, pleit de PVDA voor een combinatie van trein en sneltram op hetzelfde spoor. Het gaat om lightrailverbindingen die op de bestaande treinsporen kunnen rijden. “We kijken voor dit systeem van dubbel gebruik van de sporen naar Karlsruhe in Duitsland. Daar is op twintig jaar tijd het aantal reizigers spectaculair toenemen door de snelle verbindingen tussen knooppunten”, vervolgt De Witte.

“Voor dit plan hoeven nauwelijks nieuwe sporen aangelegd. Het grootste deel van de sporen of de spoorbeddingen ligt er al [zie bijgevoegd kaartje]. Door de bestaande spoorlijnen te gebruiken spaar je heel wat kosten uit. Het systeem laat toe snelle treinen te laten rijden die grote steden binnen en buiten de provincie verbinden. Zo zijn pendelende studenten en werknemers snel op hun school of werk. Tegelijkertijd kunnen op dezelfde sporen flexibele en frequente sneltrams rijden die snel kunnen stoppen in alle kleinere steden en gemeenten. Door voldoende zijsporen aan te leggen, kunnen de treinen de trams voorbijsteken. Zo zijn ook inwoners die op en af reizen naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis, de middelbare of hogeschool, een winkelcentrum, de bioscoop, met de tram snel ter plaatse”, legt Kim De Witte uit.

Bekijk hier het mobiliteitsplan van PVDA Limburg.

Reactie

Allemaal mooie plannen, maar de realiteit is veraf. Zolang de NMBS Limburg beschouwt als achtergestelde provincie op gebied van spoorverbindingen en -infrastructuur en/of zolang een Limburger geen Federaal Minister van Mobiliteit kan vertegenwoordigen, zal dit altijd een heikel punt blijven.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s