Verkeersbord zorgt voor verwarring

Standaard

verkeersborden

Ter hoogte van de Oude Rijkswachtkazerne aan de Hasseltse Guffenslaan heeft het Agentschap Wegen & Verkeer een verbodsbord geplaatst op enkele meters van het zebrapad met rood licht. Tegelijkertijd zie je aan de overkant aan de buitenkant van het fietspad ook signalisatie dat velo’s in dubbel richting mogen rijden op dat deel van de Groene Boulevard. We vragen ons af, waarom dat verbodsteken daar staat, terwijl voetgangers toch gewoon mogen dwarsen bij groen licht. Of is dat misschien om het uitgaand autoverkeer uit de Toekomststraat te weren, maar die straat is toch enkele richting naar de Groene Boulevard tussen de Welvaartstraat en de Guffenslaan. Maar wacht eens, misschien mag het autoverkeer niet via die strook naar de Guffenslaan rijden? Fietspromotor Alain Hermans wist niets af van deze ingreep van AWV. We dachten al dat dit één van zijn eerste realisaties was met een dubbele rijrichting voor fietsen op de Groene Boulevard, maar klaarblijkelijk komt het initiatief van AWV.

Advertenties

2 gedachtes over “Verkeersbord zorgt voor verwarring

  1. Jean-Pierre Blocken

    Het bord C1 (verboden rijrichting voor alle bestuurders) staat blijkbaar een beetje gedraaid. Een dergelijk bord geldt tov bestuurders die het links voorbij zouden willen rijden (het wordt dus rechts van je richting geplaatst). In dit geval dient het bord om te vermijden dat je over de Guffenslaan in de richting Luikerpoort rijdt tegen de richting van het autoverkeer in. Op de strook voor de oude Rijkswachtkazerne en (heel) vroegere Delhaize is dit bord niet van toepassing want voor hun staat het bord links van hun rijrichting… Of zie ik je opmerking verkeerd?

    Van het vrijliggend fietspad in dubbele richting ben ik persoonlijk niet zo gelukkig, maar dat is een optie die de wegbeheerder heeft willen nemen en die alleen maar tot verwarring leidt. Immers: Het is m.i. trouwens ook veel te smal hiervoor. Fietsers gaan op die manier overal op de buitenzijde van de groene Boulevard in twee richtingen rijden. En dat is niet toegelaten. Er zijn trouwens als fietsers veroordeeld die in een aanrijding betrokken werden toen ze het fietspad rond de Boulevard in wijzerzin volgden en op die manier rechts opdaagden tov bestuurders die uit de zijstraten kwamen. Vergeet dus het gezegde maar “een fietser is een zwakke weggebruiker, die is altijd in zijn recht”. Dat is totaal foutieve opvatting.

    • Het bord C1 staat ook op de hoek van de Toekomststraat met eronder een toelating voor het gebruik van de Toekomststraat in die zin. Dus dat bord staat er maar te staan zonder functie, als ik jouw uitleg mag geloven.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s