Jaarlijkse financiële boost van 750.000 euro voor promotie van Hasselt als handelsstad, maar met kantjes

Standaard

Goed nieuws uit Hasselt. Het stadsbestuur, de handelaars en de nv Kanaalkom trekken jaarlijks 750.000 euro uit tot 2019 voor meer beleving te brengen voor shoppers in Hasselt en Hasselt nog meer te promoten als handelsstad vooral buiten de provincie. Daarbuiten wordt er nog een centrummanager aangesteld die alles in goede banen moet leiden. De Verenigde Handelaars Centrum Hasselt is omgevormd tot Handelaars Centrum Hasselt, waarvan Karine Valy van La Bottega voorzitster wordt. Er wordt een overkoepelende vzw Centrummanagement, die bestaat uit vertegenwoordigers van het stadsbestuur, Unizo Limburg, Handelaars Centrum Hasselt, Comeos voor de ketens, Horeca Limburg, Citydepot, Modemuseum, nv Kanaalkom en de MICE-manager, die meer zakenmensen naar Hasselt moet trekken. Deze vzw bepaalt strategie en visie die de centrummanager via de organisatie van acties en events in de praktijk moet uitvoeren. Er wordt ook nauw samengewerkt met een communicatie- en evenementenbureau om naar voorbeeld van Hasselt in het Wit events te organiseren. Ook worden retailers gezocht om de leegstand te vullen in de binnenstad. Karine Valy wil dan van haar kant zorgen dat handelaars uit hun comfortzone treden om samen aan de beleving voor de shopper te werken. Tenslotte wordt er ook gedacht om meer dan zes minder verspreide zondagsopeningen en vaste avondopeningen te organiseren. Alles is bespreekbaar.

De structuur met strategie en korte/lange termijnvisie vinden we zeker goed, maar degene die het moet uitvoeren is hoogstwaarschijnlijk weer een centrummanager met universitair diploma die geen kaas gegeten heeft van handel in Hasselt of geen feeling heeft met wat er hier gebeurt. Die zal dan vanaf nul moeten starten met zijn of haar netwerkvorming en uitvoeren van acties. In Lommel hadden ze ook een centrummanager aangeworven, maar die hebben ze ontslaan, omdat zijn standpunten niet overeenkwamen met die van de handelaars. Daar zit al een addertje in het gras. Anderzijds hebben we schrik van zoveel gelduitgave om belevingsacties te bedenken en uit te voeren. De resultaten vergeleken met Hasselt in het Wit waren ook niet om naar huis te schrijven. Winterland moet ook delen met de shoppers in het centrum van Hasselt. Dat komt beiden te goede. Enkele groepjes die de stad doorkruisen enkel op de drukste eindejaarsperioden door ongezellige straten zonder kerstsfeer en kerstmuziek, was maar een kale bedoening. En in hoeverre gaan die veel kostende bureaus kunnen inspelen met een goed totaalconcept op de beleving? Een vraag die nog moet beantwoord worden. Tenslotte om de comfortzone van de handelaars te doorbreken, moeten er wel meer dan 170 van de 600 commercanten erop intekenen, wil men tot een aantrekkelijke onderlinge samenwerking te krijgen om hoge ogen te slaan bij het shoppend publiek.

Advertenties

2 gedachtes over “Jaarlijkse financiële boost van 750.000 euro voor promotie van Hasselt als handelsstad, maar met kantjes

  1. Vranken

    van de 170 handelaars blijven na dit bestuur er nog niet de helft over,,,,en wie heeft dit gekozen,,,en deze 170 stemmen zijn verworven zonder enige uitleg ,,,vele reacties van veel commercanten!!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s