N-VA Hasselt klaagt over weinig inspraak bij invoering van betalend parkeren UPDATE

Standaard

Schepen van mobiliteit Habib El Ouakili (sp.a) lag tijdens de gemeenteraad van 26 april 2016 zwaar onder vuur. Zowel de voltallige oppositie als het talrijk opgekomen publiek hekelden zijn nieuw parkeerplan. “Alweer werden de buurtbewoners niet betrokken bij deze beslissing. Dat is om problemen vragen,” aldus Lies Jans (N-VA).

Dat schepen El Ouakili zijn verdediging van het plan begon met te zeggen dat er heel wat beraadslaging met de burgers aan vooraf was gegaan, werd dan ook op hoongelach in het publiek onthaald. Gemeenteraadslid Lies Jans, voorzitter van de commissie mobiliteit in het Vlaams Parlement, bestempelde het voorliggende plan als een platte belastingverhoging.

“De stad heeft blijkbaar een nieuwe melkkoe gevonden. Het enige verschil met het vorige parkeerreglement is dat het duurder wordt. Dit is een plan zonder visie. Waar zijn de cijfers of onderzoeken waarop dit allemaal gebaseerd is? Hoe ver staat het met het al lang beloofde dynamisch verkeersmanagement systeem? Wat doe je met grootouders die 30 euro moeten betalen om op hun kleinkinderen te passen?”

Allemaal vragen waarop de schepen geen antwoord wist. De enige verdediging die hij kon uitbrengen was dat Lies Jans volgens hem te weinig in Hasselt vertoeft en te veel in Brussel zit.

“Als politiekers in een debat persoonlijk worden dan hebben ze meestal geen inhoudelijk argumenten. Dat was hier duidelijk het geval,” aldus Jans, die vroeg om de stemming uit te stellen. “Op die manier kan de schepen alsnog in dialoog gaan met de buurtbewoners. Want het gebrek aan betrokkenheid van de buurt is hier alweer schrijnend.”

Op die suggesties werd niet ingegaan maar toch deed N-VA Hasselt nog enkele constructieve voorstellen. “Voer het beloofde dynamisch parkeersysteem is. Gebruik optimaal de ruimtes die in de weekends en buiten de kantooruren vrijkomt, zoals bij scholen of overheidsgebouwen. Werk een systeem uit voor de bezoekers. Geef de bewoners bijvoorbeeld parkeerkredieten die ze kunnen uitdelen aan hun bezoek,” gaf Lies Jans de schepen nog wat huiswerk mee. Die negeerde dit en het parkeerreglement werd meerderheid tegen oppositie goedgekeurd.

Reactie schepen Habib El Ouakili

“Het klopt niet dat de meerderheid geen visie heeft inzake het parkeerbeleid in Hasselt. Het betalend parkeren, dat wordt ingevoerd om de grote parkeerdruk voor de straatbewoners te verkleinen door niet-Hasselaren naar randparkings of goedkopere parkings gelijk Astrid te verwijzen of ze fors te laten betalen – iets wat meer en meer in grote steden gebeurt, geeft de straat aan de parkerende Hasseltse automobilisten terug.de bewoners. Anderzijds moet ik toegeven dat de communicatie over het betalend parkeren naar de bevolking niet goed was. Dat willen we nu rechtzetten door in gesprek te gaan met de Hasselaren, ondanks ik ervoren ook al heel veel positieve bijeenkomsten heb gehad met buurtbewoners aangaande deze problematiek. Het is eveneens mogelijk om tegemoet te komen aan de voorstellen van de oppositie betreffende het optimaal gebruik van parkings van overheidsinstellingen en het invoeren van  parkeerkredieten. Maar dat laatste bestaat nog nergens in België en dient nog verder ontwikkeld te worden. Maar ik wil erover nadenken”, stelt Habib El Ouakili overtuigend. Bijsturingen zijn mogelijk.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s