Tramlijn Hasselt-Maastricht loopt op dood spoor

Standaard

De Nederlandse Raad van State heeft op woensdag 10 februari 2016 de doodslag gegeven voor de eerste Spartacustramlijn Hasselt-Maastricht door de bestemmingsplannen te vernietigen. Het kan nog lange tijd duren, vooraleer Maastricht een nieuw en voor iedereen aanvaardbaar bestemmingsplan op de rails kan zetten voor de uitvoering voor de aanleg van de tramlijn op Nederlands grondgebied. Het definitieve kruis over Spartacustramlijn 1 nadert in rasse schreden en de Nederlanders hangen een enorme schadeclaim van Vlaanderen boven het hoofd, terwijl we blijven zitten met een groot probleem van ontsluitingsverkeer in Limburg.

Er moet gedacht worden aan oplossingen. Aangezien de weigerachtige investeringshouding van de NMBS in Limburg, moeten de Limburgse politici met geen enkele poot in de Raad van Bestuur van de NMBS met een Waalse minister bovenop niet denken aan een vlugge realisatie van treinlijnen Hasselt-Neerpelt en Hasselt-Maastricht. En de Noord-Zuidverbinding wordt aangepakt met een lapmiddel,

Zou het niet beter zijn om hybride bussen in te leggen op aparte busbanen? Dat gaat toch veel sneller en kan een mobiliteitsgedrag bij de burger teweegbrengen. Helaas is de plaats voor extra busbanen binnen onze klassieke infrastructuurstructuur niet voorzien en laat de ruimtelijke ordening dat ook niet altijd toe. Het verkeer blijft strop zitten in Limburg met een bedreiging voor onze gezondheid, welvaart en ons welzijn.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s