Habib toont hoe het moet

Standaard

Hasselts mobiliteitsschepen Habib El Ouakili heeft goed gescoord onder een deel van de Hasselaren. Hij geeft het goede voorbeeld over hoe hij zich sympathiek kan maken onder de Hasselaren, zowaar hij socialist is.

Om de wrevel en ontevredenheid binnen de fractie te vergeten, ging hijzelf met een ambtenaar van deur-tot-deur om de badges voor de slagboom in de Hasseltse Biezenstraat te overhandigen aan de gezinnen die ze hadden aangevraagd. Met deze badge kunnen de bewoners van de buurt van de witte wijk de slagboom bedienen in hun straat. Habib zoekt de Hasselaren spontaan op met een goede boodschap en scoort daarmee in de publieke opinie na vertoon in de media. 

Spontaan onder het volk komen en praten met de mensen, daar ontbreekt het zeker aan bij burgemeester Hilde Claes. Zij heeft meer en meer de publieke opinie tegen haar, zeker door het dossier van het nieuwe stadhuis.

Ze begon nochtans haar burgemeesterschap prima als ex-deputé en toevallig opvolgster van Herman Reynders, dankzij haar verantwoordelijk optreden en communicatie in de Pukkelpopramp. Kort nadien werd dat blazoen grondig besmet door de verspreking in een intervieuw op VRT bij het uitbreken van de Hazodi-affaire. Ze heeft toen een storm van kritiek moeten trotseren, beschuldigingen met betrekking op die affaire. Ze werd dan later gerechtelijk vrijgesproken van alle betrokkenheid, terwijl voor- en tegenstanders van Spartacus ook van zich lieten horen. Zij was pro net als haar partijgenoten.

Inmiddels kwamen de verkiezingen van 2012, waarbij ze als lijsttrekker van Helemaal Hasselt – een kartel van sp.a, Groen en enkele onafhankelijken – de absolute meerderheid van het afspiegelingscollege verloor, maar toch met een respectabele score coalitie sloot met de CD&V, waardoor Open Vld, N-VA en VB naar de oppositiebanken werden verwezen.

Ook in die periode kwam het burgerprotest tegen de aanleg van een ondergrondse parking in het stadspark op de been, na een loense manier van handelen inzake de bekendmaking van het openbaar onderzoek voor het verkrijgen van een bouwvergunning. Hier heeft de socialistische partij zonder CD&V goed op gereageerd door in overleg te gaan met de ontevreden burgers, hun schuld toe te geven en samen naar een oplossing te zoeken via de klankbordgroep: advies en deels inspraak van alle betrokken partijen voor de heraanleg van het park. 

Tenslotte de kostprijs van het nieuwe Hasseltse stadhuis  (52 mio euro) deed Hilde Claes ferm veel pluimen verliezen. De oppositie hamerde op de financiën die er niet zijn, maar de meerderheid zette door en koos voor de nieuwbouw, die volgens berekening van schepen Tom Vandeput (CD&V) verantwoord gefinancierd zal worden. Vooral de hoge kostprijs en het prestige zetten kwaad bloed bij de publieke opinie, terwijl anderen het mooi vonden.

Deze storm heeft Hilde Claes wel kunnen doen liggen door naar buiten te treden met de levensvreugde van haar autistische en intussen kunstmakende zoon en haar moedige strijd tegen borstkanker. 

De laatste negatieve berichtgeving ging over de reportage van de verloederde stationsbuurt in HBVL. Ondanks de vele politiecontroles was er volgens de krant geen vooruitgang op vlak van leefbaar- en veiligheid te bespeuren, iets wat Hilde ten stelligste tegensprak. Ook de groepen daklozen en drugsverslaafden verzieken die buurt, maar daarvoor wordt niet veel gedaan, dan hen weg te jagen. Maar eerst neemt de politiek de gebouwen onder handen voor het prestige in plaats van een sociale oplossing te zoeken voor dat schrijnend probleem. En dan zeggen dat het allemaal de schuld is van de NMBS, wat uiteraard ook wel deels klopt.

We zitten momenteel over de helft van de legislatuur met nog een dikke drie jaar te gaan. Het wordt hoog tijd dat de socialisten zich herpakken en met een frisse wind naar buitenkomen, naar mensen luisteren en daadkrachtig problemen aanpakken, zoals het ontbreken van een zebrapad. 

Advertenties

2 gedachtes over “Habib toont hoe het moet

  1. Tja, door de zitplaatsen in het station te verwijderen is er echt niets opgelost inzake de overlast veroorzaakt door de “drinkers” aan de ingang van het station. De vermoeide reizigers die zijn enkel de dupe van dit wegnemen van de zitplaatsen en heeft het Hasseltse station omgebouwd tot een onvriendelijke plaats voor de wachtende reizigers. Men straft dus nu de verkeerde mensen. Dit had echt anders kunnen opgelost worden : een paar stadwachten of politieagenten die toezicht houden in het station; dat zou pas echt nuttig zijn en ook het veiligheidsgevoel voor de reizigers verhogen. Een beetje gezond verstand gebruiken is echt niet zo moeilijk. 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s