Wat zal beeld bepalen van Hasselt in 2016?

Standaard

Hasselt zal zich in 2016 verankeren in de supertop van aantrekkelijke Belgische shoppingcentra, dankzij de komst van grote ketens en publiekstrekkers als Ikea, Primark, Pull & Bears, Hay, Inno Galeria…., maar ook aan de grote verscheidenheid van zelfstandige retailers en diensten. Sommige kleine moderetailers kunnen het wel heel moeilijk krijgen, mochten hun omzetten slinken door de aanhoudende kortingen van de ketens, ook bij koppelverkoop en bij een tegenvallend winterseizoen. Toch blijft het handelscentrum groeien met de komst van shoppingmogelijkheden aan de Blauwe Boulevard, die samen met Ikea zeker een publieke interactiestroom onder overheidsondersteuning moeten te weegbrengen. De komst van nieuwe kleinere handelszaken in de gezellige binnenstad moet wel afrekenen tegen torenhoge huurprijzen, terwijl de mobiliteit binnen de Singel op de invalswegen en Groene Boulevard stilstandspieken bereikt, zeker op drukke momenten aan het Dusartplein.

Doch mobiliteit en parkeren zouden volgens de mobiliteitsschepen aanzienlijk moeten verbeteren, doordat digitale parkingborden op de invalswegen moet zorgen voor een betere doorstroming naar een open ondergrondse parking binnen de Singel. Ook de heraanleg van de Grote Markt en aangrenzende straten later moet auto en bus weren uit de binnenstad, hetgeen de leefbaarheid te goede komt, waarbij de invloed van slimme stadsdistributie van Citydepot een steeds prominentere plaats moet krijgen binnen het commerciële hart van Hasselt.

Ook de mogelijke komst van de sneltramlijn Hasselt-Maastricht en Hasselt-Maasmechelen zal het beeld van Hasselt grondig doen veranderen. Nieuwe mobiliteit veroorzaakt zeker nieuwe opportuniteiten tot slim ondernemen en hopelijk wederzijdse klantenstromen. De tram draagt bij tot een uitgebreid netwerk van vervoermiddelen, waarvan de switch wordt gecentraliseerd op knooppunten. Alleen het treinvervoer in Limburg zien we niet rooskleurig evalueren, zolang de Walen de federale plak zwaaien over mobiliteit over het spoor met desastreuze gevolgen voor Limburg, ook door het uitblijven van een zo broodnodige Noord-Zuidverbinding.

Hasselt is een knusse provinciestad in beweging, waar het nochtans ergernissen en kwalen plezant is om in te leven. Hasselt heeft een grote variëteit op vlak van vrijetijdsbesteding, shopping en horeca. Daar Hasselt in ontwikkeling, in groei en in beweging is zullen de werven de eerste jaren niet verdwijnen uit het stadsbeeld. Het nieuwe stadhuis, de vele doorsteken in de binnenstad en heraanleg van straten, de ombouw van het Belgacomgebouw in de Paardsdemerstraat en van de Ursulinnen op het Groenplein tot residenties, de verhuis van het VTI naar de Ambachtsschool, de bouwwerken op de site van de Herkenrodekazerne voor de UHasselt, woningen en handel, de bouw van tramlijn Hasselt-Diepenbeek met de verhuis van de septemberfoor op de Boudewijnlaan tot gevolg, de opening van het nieuwe zwembad en de eerste studententoren, de verhuis van de depot van De Lijn naar Crutzen, de komst van Ikea….. Het zijn allemaal veranderingen die hopelijk de Hasselaren en hun dienstverlening tegemoetkomen, zij het hier en daar met blijvende of nieuwe ergernissen, maar ook met genoegdoeningen en tevredenheid.

Knelpunt in Hasselt blijft echter de nieuwe vestigingsplaats van het nieuwe ziekenhuis met de nodige voor- en tegenstanders. Het stadsbestuur wil het onderbrengen op de Salvatorsite, terwijl de medici meer voelen voor een vestiging buiten Hasselt: nl. in Diepenbeek aan de universitaire campus, kwestie van meer ruimte en betere bereikbaarheid. De ouderenvoorziening zit eveneens in de lift in Hasselt door de nieuwbouw van de Zonnestraal in de Banneuxwijk en in de Rodenbachstraat. Alleen aan het beleid voor ondersteuning van ongewilde dakloosheid met een mogelijke opvang en zinvolle vrijetijdsbesteding moet dringend werk worden gemaakt.

Met jonge starters op de Corda Campus heeft Hasselt op de oude Philipssite een goede zet gedaan op het vlak van toekomstperspectief te bieden voor jonge ondernemers om werkgelegenheid te verzekeren, welvaart en welzijn te versterken. Helaas heeft Hasselt geen gronden meer om ondernemingen uit te breiden of veel nieuwbouw op te starten. De inpalming van een deel van De Groene Delle in Stokrooie voor nijverheid wegens de centrale ligging en bereikbaar is een zeer spijtige zaak, net als de opoffering van landbouwgrond voor de bouw van Ikea. Starters van kmo’s kunnen ofwel inbreiding in bestaande panden of uitbreiding – waar mogelijk – nog in Hasselt kunnen realiseren.

Zo zie je dat in 2016 Hasselt als Hoofdstad van de Smaak zijn beweging toont, al zijn niet alle opgesomde dingen over één jaar, maar over een veel langere periode beheersbaar. Troouwens waar blijft Hasselt in het nieuwe mobiliteitsverhaal van de elektrische auto of andere alternatieve energie? Toen Ingrid Lieten nog Vlaams minister was, kwamen hier de eerste elektrische oplaadpalen en daar is het bijgebleven, net als bij de installatie van de eerste hotspot om mobiel te internetten. Er is nog werk genoeg aan de winkel, wil men de eer en imago van Hasselt wil hooghouden, iets waarop de politiekers zo fier zijn.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s