Rascisme op Winterland Hasselt

Standaard

Op dinsdag 17 november 2015 werd Musti Onlen geconfronteerd met rascistische uitspraken in verband met de aanslagen in Parijs tijdens zijn eerste werkdag op Winterland in Hasselt. “Ik had het goed naar mijn zin, totdat ik een klant en mijn collega vol afschuw hoorde praten over Parijs en de vluchtelingen. Na een vijftal minuten wende het gesprek zich naar mij toe: “Wat doet die hier, waarom werkt die bruine hier?! Straks blaast hij nog alles op, de vuile buitenlander, dat hij maar gaat profiteren in zijn eigen land!”,” aldus Musti Onlen op Facebook.

“Nog nooit in mijn leven is er iemand zo gemeen geweest tegen mij, de woorden gingen letterlijk door merg en been. Mijn hart begon heviger te kloppen, mijn ademhaling versnelde en ik beet op mijn lippen om mijn tranen niet te laten vloeien”, gaat hij verontwaardigd verde, ondanks hij zich engageert in vele structuren van onze samenleving en hij ook straatwerker bij kerkhofkinderen in Peru is geweest.

Sommige burgers zitten vol misplaatste haatgevoelens tegen mensen met een andere huidskleur, ondanks dat helemaal fout is. “Word ik vanaf nu door mijn uiterlijk en huidskleur gezien als een terrorist, vluchteling of bruine? Ik ben fier over wie ik ben, wat ik heb bereikt in mijn leven en waar ik voor sta”. Fuck you is de boodschap naar de haatzaaiers in onze maatschappij.

“We zouden als mensheid samen moeten streven naar een veilige wereld van vrede en liefde, een wereld waar iedereen genoeg kansen krijgt om zich te ontwikkelen. Onze planeet is nu eenmaal van ons allen, maar in plaats van het in stand te houden en te respecteren, zaaien we angst en haat, creëren we breuklijnen en zetten we volkeren tegen elkaar op”, vervolgt hij verder en geeft ook een sneer aan media en politiek, waar tegenstellingen overheersen in artikels en debatten.

Hij pleitte dan ook om vanuit media en politiek signalen van meer samenhorigheid, respect en solidariteit te tonen om onze samenleving te versterken en de terreur zo aan te pakken.

Een gedachte over “Rascisme op Winterland Hasselt

  1. NIEUW BERICHT MUSTI ONLEN

    Musti Onlen

    16 uur · Bewerkt ·

    Graag wil ik iedereen bedanken voor de massale steunbetuigingen die ik heb mogen ontvangen. Ik ben diep ontroerd door al de positieve reacties. Al deze hartverwarmende reacties, van zowel bekenden als onbekenden, hebben mij de kracht gegeven om mij erover te zetten en mijn ziel gevuld met hoop.

    Graag wil ik ook duidelijk maken aan iedereen dat de organisatie Winterland Hasselt hier helemaal geen schuld in treft! De organisatie zelf was niet op de hoogte van het voorval. Ik heb vanavond een fijn gesprek gehad met de organisatoren en zij blijven mij steunen en willen graag dat ik bij hen blijf werken. Racisme en discriminatie wordt op Winterland Hasselt niet getolereerd!

    Ik zou graag willen vragen aan iedereen om dan ook deze post massaal te delen zodat het duidelijk is dat er op Winterland Hasselt geen plaats is voor racisme.

    Alvast bedankt allemaal en hopelijk tot snel op Winterland!

    Peace, One love heart-emoticon

Geef een reactie

