Buurtkrant is gewoon gerestylde katern zonder veel meerwaarde

Standaard

HBVL pakte op vrijdag 18 september 2015 uit met de Buurtkrant als vervanging voor de wekelijkse vrijdagkatern van je gemeente. Naast reeds op hun website verschenen nieuws van hun nieuwsjagers, aangevuld door bijdragen van lokale beroepsjournalisten om de leemtes te vullen, columns van enkele columnisten en halve bladen reclame, zijn er nu prachtige luchtfoto’s van Luc Daelemans van dorps- en stadskernen telkens rond de kerktoren – verspreid over twee middenpagina’s, een uitkalender en de medische raadplegingskalender toegevoegd in een nieuwe lay-out met vooral grote reclames en foto’s. Veel toegevoegde nieuwswaarde qua al dan niet maatschappelijke inhoud heeft de Buurtkrant niet.

Als we het dan hebben over de Buurtkrant van Hasselt valt het ons op, waarom er twee columnisten – Chretien Paesen en Rudi Moesen – instaan om telkens een halve pagina te vullen. Kan dat niet wat kleiner of slechts van eentje, want op die plaats kan je toch andere info zetten, zoals de activiteiten van de socialekalender.be, gegevens die wel echt dichter bij de basis van de burger liggen dan uitspraken van twee columnisten, niettegenstaande we er veel respect voor hebben.

Die luchtfoto’s is zeker een publiekstrekker. Dat hebben we ook al ondervonden met een luchtfoto van Kuringen op een oude prentkaart. Mensen zoeken naar plaatselijke locaties op de foto en kijken ook graag naar wat er zich in de onmiddellijke omgeving zich allemaal bevindt. Maar dat kan je met Google Maps ook. Meerwaarde zou pas zijn, wanneer op die dubbele pagina ook een hoekje wordt voorzien voor wat beknopte info over het gehucht of gemeente of stad, zoals het inwonersaantal, vanwaar de naam komt…..

Ook de uitagenda van de gemeente lijkt gewoon overgenomen van de uitin…be-kalenders op internet of gewoon gekopieerd uit een plaatselijk uitkrantje. Wezenlijk meer info over wat er zich dichtbij de burger gebeurt, missen we, buiten wat verhaaltjes van leuke ontmoetingen en activiteiten van nieuwsjagers, gratis aangeleverd.

Voor de adverteerders lijkt de Buurtkrant een goede investering om erin te adverteren. Voor de lezers is het veelal veel reclame (het moet renderen), dubbele info – ook te vinden op de website –  en veel foto’s. Aan de lezer om te bepalen wat hij of zij ervan verwacht!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s