Vooraleer ze beleving van Hasseltse Groene Boulevard aanpakken, zouden ze beter fietsinfrastructuur verbeteren

Standaard

Marlies Vermeulen en Remy Kroese zijn twee architecten die drie maanden in een wooncontainer vertoeven aan de Hasseltse Kolenkaai. Hun opdracht is om de beleving en ontmoeting in de publieke ruimte op de Groene Boulevard te bestuderen en voorstellen te doen om ze te verbeteren.

Er bestaat volgens hen door gesprekken met gebruikers van de openbare ruimte een behoefte op de Groene Boulevard naar meer groen en een gebrek aan ontmoetingsplaatsen. Bij het onderzoek willen zij ook in gang zijnde aanleg van de Blauwe Boulevard.

Echter mobiliteit van fietsers en voetgangers behoort volgens ons tot de facetten van invulling van publieke ruimten. En die zijn aan de binnenkant van de Groene Boulevard miserabel met onduidelijke fietspaden veelal hobbelig en gevaarlijk op kasseien.

Zo heeft wijlen Steve Stevaert het ook gewild bij de aanleg van de kleine ring. Helaas is dit punt niet opgenomen in hun studie en komt het de verkeersveiligheid ook niet tegemoet. De Groene Boulevard is immers bevoegdheid van Agentschap Wegen en Verkeer, niettegenstaande het Hasseltse stadsbestuur instaat voor het onderhoud, zeker aan de binnenkant.

Fietsers mogen nu oogluikend gebruikmaken van het buitenfietspad van de Groene Boulevard, alhoewel die infrastructuur niet voorzien is voor fietsen en bromfietsen in twee richtingen.

Helaas is een breder fietspad niet voorzien in de plannen voor de aanleg van de Groene Boulevard!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s