Groen Hasselt ijvert voor fietsstraten in binnenstad

Standaard

De Groene Boulevard is gevaarlijk geworden voor fietsers en om hen een veiliger alternatief te bieden is het voor Groen Hasselt wenselijk dat er fietsstraten komen in de volledige binnenstad. Het voorstel werd middels een mondelinge vraag ingediend op de Hasseltse gemeenteraad van 28 april 2015 door Derya Erdogan. Fietsstraten zijn straten waar motorvoertuigen zijn toegestaan, maar waar fietsers voorrang krijgen en waar de maximumsnelheid 30 km/u is.

“Hasselaren houden van fietsen en de voorzieningen zijn er ook relatief goed”, zegt Erdogan. “Maar vooral de binnenzijde van de Groene Boulevard is onvoldoende aangepast aan fietsers. Daarom gebruiken ze nu te pas en te onpas de buitenzijde in beide richtingen. Dat is zeer begrijpelijk, maar het leidt tot gevaarlijke situaties, zowel voor hen als voor automobilisten.”

“Bij de ontwerpfase in 1995 was deze Groene Boulevard redelijk revolutionair,” vindt ook Derya Erdogan. “Nu, 20 jaar later, is alleen al het personenverkeer met globaal gezien 22% toegenomen. Vrachtverkeer en openbaar vervoer zijn niet eens inbegrepen in deze cijfers.” 

“Gewoon al in de praktijk blijkt dat de drukte enorm is toegenomen”, gaat Erdogan verder. “Uit diezelfde praktijk blijkt bovendien ook dat de Groene Boulevard ronduit gevaarlijk is geworden voor fietsers. Hij is er totaal niet meer aangepast. Aan de buitenzijde is er een relatief aangenaam en goed fietspad. Aan de binnenzijde daarentegen is het een wirwar van hele en halve stroken met een zeer uiteenlopend wegdek. Hoewel daarvoor niet ontworpen, wordt het smalle fietspad aan de buitenzijde dan ook veelvuldig in beide richtingen gebruikt. Dit is noch voor de fietsers, noch voor de autobestuurders – die zich hieraan begrijpelijkerwijze niet verwachten – een ideale situatie.” De binnenzijde van de Groene Boulevard voldoet gewoonweg niet voor fietsers en het gebruik van boetes om fietsers te verplichten de binnenzijde te gebruiken is dus eigenlijk geen optie.

Groen Hasselt bewandelt in dit voorstel twee paden. Enerzijds is er de vraag aan de gemeenteraad en aan het stadsbestuur om unaniem aan het Vlaamse Gewest te vragen dit overduidelijke probleem in Hasselt prioritair te behandelen. 

“Maar dit alleen zou een gemakkelijkheidsoplossing zijn”, zegt Erdogan. “De vraag stellen staat vrij en tegen dat er werkelijk iets gebeurt, zijn we enkele jaren tot een decennium verder. Daarom vraagt Groen Hasselt eveneens een oplossing op kortere termijn, eentje waar het Hasseltse stadsbestuur zélf de zeggingskracht over heeft. Maak fietsstraten van álle straten in de binnenstad die niet tot het wandelgebied behoren.”

Een fietsstraat is een straat waar fietsers de belangrijkste weggebruikers zijn, maar waar ook motorvoertuigen zijn toegestaan. Fietsers mogen bij eenrichtingsverkeer de ganse breedte van de rijbaan gebruiken en bij tweerichtingsverkeer de helft van de rijbaan langs de rechterzijde. Auto’s mogen de fietsers niet inhalen en de snelheid mag nooit hoger liggen dan 30 km/u.

“Wie spreekt zonder grondige dossierkennis zal al gauw moord en brand schreeuwen”, weet ook Erdogan. “Maar de facto zal er weinig veranderen. Het centrum ís al grotendeels verkeersarm en een normaal autobestuurder die nu door de Hasseltse binnenstad rijdt, haalt de 30 km/u nauwelijks. Het verschil zit ‘m in het feit dat hij of zij vanaf nu voorrang zal moeten geven aan de fietsers. Die fietsers krijgen dan in ruil wel een veilig alternatief voor de Groene Boulevard. De kostprijs van dit project is bovendien zeer beperkt.” 

Groen Hasselt haalt als extra argument aan dat ook Gent heeft beslist om de binnenstad quasi volledig tot een zone 30 om te toveren. Het Belga-bericht van 23 maart 2015. hierover geeft aan dat er – behoudens procedurele redenen – geen enkele politieke partij principieel tegen was. 

“Hasselt moet opnieuw dé voorloper worden inzake fietsbeleid. Dat kan dat met dit voorstel voor fietsstraten. Volgens de reeds aangehaalde Stadsmonitor 2014 is zowat 60% van de Hasselaren tevreden met het globale fietsbeleid van Hasselt. Mogen we de lat nog iets hoger leggen?”.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s