Waar blijven initiatieven om stadskern levendig te maken voor bezoekers en middenstand?

Standaard

Op de regenachtige dinsdagavond 26 augustus 2014 werd in een tent op de Grote Markt van Hasselt de laatste Hasselt Danst georganiseerd voor steeds dezelfde man en paardenkop, in een organisatie van het Stedelijke Feestcomité. Op hetzelfde ogenblik was Hazodi wagens aan het wegtakelen op de Havermarkt. Die twee feiten hadden nochtans niet dadelijk verband met elkaar.

Je ziet nu hoe het bruisend Hasselt van indertijd is weggedeemsterd in een avondlijke stilte. Steeds dezelfde mensen van hoofdzakelijk oudere leeftijd staan in voor de organisatie van evenementen in het stadscentrum en van verjonging of een poging voor verjonging met frisse ideeën en initiatieven is bij diverse verenigingen geen sprake, omdat de oude garde niet graag zijn macht wil afstaan. Mogelijk zijn enthousiaste jongeren nog moeilijk vindbaar.

Ook de handelaars van speciaalzaken in de zijstraten van de winkelstraten klagen steen en been dat er vanuit het stadsbestuur en vooral het driekoppig bestuur van de Verenigde Handelaars Centrum Hasselt nauwelijks iets gebeurd om het commercieel imago van Hasselt extra in de watten te leggen. Er gebeuren wel wat stappen met opnieuw vergaderingen vanaf september 2014. Spijtig genoeg ontbreekt het hen aan werkelijke daadkracht.

Als je ziet wat de zelfstandigenvereniging Trudor in Sint-Truiden – tweede grootste handelsstad in Limburg na Hasselt – allemaal doet om klanten aan zich te binden. Zij verdelen 100.000 elektronische spaarkaarten onder de lokale bevolking, die telkens worden gevalideerd bij aankopen bij de 120 deelnemende handelaars. Maandelijks wordt er aan de persoon met de meeste valideringen een splinternieuwe wagen weggegeven en dit vijf jaarlang. Daar kunnen we in Hasselt alleen maar van dromen!

Of in Bilzen, waar iedere shoppende automobilist 2 uur gratis ondergronds mag parkeren. Of in Tongeren waar ook voordelige regelingen worden getroffen met onder andere meer evenementen in de stad om bezoekers te trekken.

Hasselt kan prat gaan dat ze veel shoppers aantrekken en dat ze een gevarieerd winkelaanbod en horeca heeft. Inmiddels lijkt de binnenstad een bouwwerf te zijn, iets waartegen de plaatselijke overheid moeilijk kan tegen reageren mits de bouwvergunning niet in orde is.

Auto’s blijven aan- en uitrijden, dikwijls op zoek naar een geschikte parkeerplaats zo kort mogelijk bij de winkel en over de drukke Grote Markt de stadspendelbus volgend om noodgedwongen terug de stad uit te rijden. En de Grote Markt behoort nochtans tot de voetgangerszone. De parkeerproblematiek wordt wel aangepakt door drie gratis parkings aan de stadsrand met al dan niet een shuttle, maar betalende ondergrondse parkings blijven auto’s trekken tegen een hoger tarief.

Het zijn harde woorden die er dit keer uit onze pen stromen. Het is zeker allemaal niet negatief bedoeld, maar toch wensen we een aanzet te geven op een creatieve verbetering van de hele situatie.

Alleszins hopen we van harte dat er eindelijk eens werk wordt gemaakt door gepaste ondersteuning te geven om terug leven in de Hasseltse brouwerij te brengen. We volgen geduldig de ontwikkeling.

Advertenties

2 gedachtes over “Waar blijven initiatieven om stadskern levendig te maken voor bezoekers en middenstand?

  1. Raf

    Wat had men van de sossen anders verwacht?
    Met geld gooien doen ze al zolang ze de stad besturen.
    Prestige is t enige wat telt!
    Het noodzakelijke is te weinig voor hun!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s