Schepen Beenders verdedigt komst tunnel in Hefveldstraat

Standaard

De gemeenteraadszitting van dinsdag 24 juni 2014 werd afgesloten door een vraag van Laurence Libert (Open Vld) aan mobiliteitsschepen Rob Beenders (Helemaal Hasselt) aangaande de dreigende sluiting van overweg 27 en de komst van een fiets- en voetgangerstunnel in de Hasseltse Hefveldstraat.

Libert herhaalde in haar pleidooi de standpunten van het actiecomité – dat al meer dan 650 handtekeningen heeft verzameld tegen deze splitsing – rond dit dossier:

  • geen scheiding van wijken
  • voldoende ontsluiting bewoners
  • middenstand & openbare instellingen moeilijker bereikbaar
  • onveiligheid van tunnel
  • criminaliteit kan toenemen

Zij hamerde vooral op de ontsluiting van De Tesch met vooral lange wachttijden om zich in file toe te voegen vanuit de Kerkhofstraat naar de Sint-Truidersteenweg.

Mobiliteit

Schepen Beenders had zich goed voorbereid op het antwoord voor dit heet hangijzer voor heel wat getroffen buurtbewoners.

Hij stelde eerst dat hij ook moet uitvoeren wat hogerhand wil doen en dat is overweg 27 in de Hefveldstraat sluiten wegens veiligheidsredenen en vervangen door een tunnel, enkel nog voor voetgangers en fietsers. Tegelijkertijd wil hij ook het sluikverkeer en het volgens bewoners snelle en zware verkeer aanpakken.

In zijn betoog haalde hij verzamelde recente cijfers van zijn mobiliteitsdienst boven, die aantonen dat een dagelijkse doorstroming van meer dan 1400 autobewegingen per dag in De Tesch te veel is voor deze wijk.

Bovendien kwam er ook duidelijk boven in deze studie dat 85% van het verkeer zich hield aan de snelheidsbeperking van 50km/uur. De overige 15% geven de buurtbewoners een individueel gevoel dat er te snel wordt gereden.

Tenslotte wees de studie uit dat de ingeschreven 500 auto’s in De Tesch zich voldoende kunnen bewegen richting Sint-Truidersteenweg via de toegangen aan café Kerkhof, ter hoogte van voormalig Begrafenis Smeets en via de U-bocht op de Prins Bisschopssingel. Voor zijn uitspraak stoelde hij zich op vergelijkingen van wijken in andere centrumsteden die nog meer wagens in het verkeer brengen.

Actiecomité

hefveldstraat 1

Binnenkort volgt de aankondiging voor de bouwvergunning, waarbij burgers hun opmerkingen en bezwaarschriften schriftelijk kunnen indienen.

Het actiecomité verzamelde ondertussen al meer dan 650 handtekeningen tegen de splitsing van De Tesch door de sluiting van overweg 27 in de Hefveldstraat.

Begin juli wordt er nog een vergadering in het Hassotel gehouden om al de ingediende bezwaarschriften van de buurtbewoners te bundelen.

Sint-Truidersteenweg

Op de gemeenteraadszitting van dinsdag 25 juni 2014 werd ook beslist op vraag van het Agentschap Wegen & Verkeer om de percelen gelegen aan de Sint-Truidersteenweg van aan het kruispunt Boerenkrijg-/Prins Bisschopssingel tot en met de rotonde met de Overmerelaan ter beschikking te stellen voor de heraanleg van dit stuk steenweg met het oog op een betere verkeersdoorstroming, zeker met extra verkeer bij de komst van IKEA Hasselt.

Alleszins stellen schepenen Beenders en Vandeput (CD&V) hun vertrouwen in de plannen van het Agentschap Wegen & Verkeer na de vele studies en overlegrondes.

Advertenties

2 gedachtes over “Schepen Beenders verdedigt komst tunnel in Hefveldstraat

  1. Men kent zijn dossiers niet want de snelheidsbeperking in de Hefveldstraat is 30 km/uur: dus reed er een zeer groot % te hard aangezien ze 36 km/uur reden.
    De cijfers van die 1400 autobewegingen per dag wil willen we wel eens kunnen inkijken want volgens het actiecomité is dit schromelijk overdreven (‘tja het zal zo zijn dat mensen die er wonen er zekers niets van weten).

  2. hardy sieneke

    sluiting is een minpunt…voor alle bewoners en hun familie en voor de handelaars van de Luikersteenweg…voor de scholen en de Hummeltjes…gewoon onaanvaardbaar.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s