Juridische procedure ingezet door tegenstander sneltram

Standaard

De tegenstanders van de Spartacussneltram laten nog eens van zich horen door een juridische procedure op te starten bij het Europese Hof van Justitie aangaande de volgens hen niet-publicatie van het milieueffectenrapport van de Spartacustramlijn aan Belgische zijde in Nederland. De klacht komt van Leo Maathuis van het Comité Op het Goede Spoor uit Maastricht. 

Wat hebben de effecten op het milieu op Belgische grond van een tramlijn nu te maken met de milieueffecten op Nederlands grondgebied, is onze gestelde vraag. Als de tram zorgt voor overlast in Vlaanderen en niet in Nederland, waarom zijn die Nederlanders dan daar toch zo bezorgd daarover? Net zoals volgens Maathuis bezorgd is over de mogelijke uitbreiding van de carpoolparking in Lanaken.

Wel kan hij iets hebben over tracéwijziging in Maastricht, dat volgens hem zonder milieueffectenrapport is gebeurd.

Het zit Maathuis heel hoog dat Spartacus er komt. Hij wil liever een treinverbinding tussen Maastricht en Hasselt, maar daar wil de NMBS geen geld insteken. Immers rekent hij op de volgende Vlaamse regering die het Spartacusproject herroept, vernietigt en vervangt door een treinverbinding.

Maathuis heeft ook nog bedoelingen om na nieuwe besluiten omtrent onteigeningen verdere gerechtelijke stappen te ondernemen. 

N-VA

In Vlaanderen kan het ook nog rommelen in de politiek. Indien N-VA in de Vlaamse regeringscoalitie zit, kan het best dat het project wordt herroepen wegens te hoge kosten, niettegenstaande deze partij Spartacus heeft goedgekeurd in de Vlaamse regering en Peumans voorrang geeft aan tramverbindingen aan Noord-Limburg en het Maasland.

Noodzaak

Volgens verkeersspecialisten die de mobiliteit en ontsluiting in Limburg en omstreken voor de toekomst uittekenen, is Spartacus ongeacht de hoge kostprijs een must om een nieuw mobiliteitsbeleid en gedragsverandering bij de autogebruikers teweeg te brengen.

Immers op iets meer dan een half uur betaalbaar trammen tussen Maastricht en Hasselt met stopplaatsen en knooppunten op andere vervoermiddelen en busverbindingen en met een economische opleving op die knooppunten, kan Limburg een enorme mobiliteitsboost geven.

Limburg kan zo ook een hoofdknooppunt worden in het internationaal verkeer.

Trouwens de aanleg van extra beton voor almaar meer autoverkeer is verleden tijd. Straks staan we allemaal stil als we nog maar onze oprit uitrijden. Er moet iets gebeuren op mobiliteitsgebied om in de toekomst niet stil te blijven staan in ellenlange files. En het verhaal van Spartacus past daar perfect in.

Daarom zijn we voorstander van Spartacus, voor een mobiliteitswijziging bij de mensen. En dan mag het wat meer kosten, want de kosten zullen snel terugverdiend zijn, als de mensen het gemak van de sneltram leren kennen.

Helaas zorgt het nieuwe voor onzekerheid!

Advertenties

2 gedachtes over “Juridische procedure ingezet door tegenstander sneltram

  1. Hasselt zal geen middelpunt van de wereld worden door een dorpstramverbinding met Maastricht. En natuurlijk zouden Belgen, excusez-moi, Vlaamingen minder de auto moeten gebruiken. Weet u wie de gratis bussen in Hasselt gebruikte? Daar is nu niet zonder reden een eind aan. Belgisch Limburg wordt NIETS beter van deze tramverbinding, die alleen koopkracht naar Maastricht brengt. Limburg wordt zeker wel armer.

  2. Niet alleen is het belang van de grensoverschrijdende burger NIET meegenomen in de MER van De Lijn voor Spartacus. Het hoofdstuk trillingen komt niet verder dan de huidige situatie. Limburg: je zal er maar wonen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s