Open Vld Hasselt ziet geen visie in nieuw parkeerplan

Standaard

“Open Vld Hasselt moet vaststellen dat Hasselt steeds opnieuw negatief in beeld wordt gebracht door besluiteloosheid en ditmaal op het vlak van het parkeerbeleid”, aldus Filip Decat, voorzitter Open Vld Hasselt en Luk Delbrouck, 1ste Ondervoorzitter, Politiek Secretaris.

De meerderheid in de Hasseltse gemeenteraad stemde eind 2013 het nieuwe parkeerplan goed tegen de goesting van Open Vld Hasselt. Volgens de liberalen waren ze niet uitgenodigd op een informele rondetafelgesprek met alle partijen, waarin gepeild werd naar ideeën en visies van iedereen voor de opstelling van het nieuwe parkeerplan met de nodige kritiek achteraf uiteraard.

Hun kritiek gaat onder andere over extra betaalde bedrijfsparkeerkaarten en heeft haar eigen visie over bepaalde aspecten van dit retributiereglement.

  1. Een van de grootste pijnpunten op dit ogenblik is het afschaffen van de parking en het gratis parkeren aan het station van Hasselt. De stad blijft doof voor de noden van de bevolking en de pendelaars ondanks de duidelijke vraag naar de bevoegde diensten hieromtrent. We kunnen slechts vaststellen dat het de stad aan een duidelijke visie omtrent de aanpak van dit dossier ontbreekt.
  2. Vervolgens wordt er geen enkele toegift gedaan ten aanzien van de handelaars van de stad en worden niet-Hasselaren en Hasselaren van buiten de zone centrum verplicht om gebruik te maken van parkings die nu zeer duur zijn. Meer nog, daar waar bezoekers van onze stad voorheen nog hun auto gratis konden stallen in de wijken rond Hasselt centrum, zullen ze nu ook daar niet meer gratis kunnen parkeren.
  3. Ofschoon er weliswaar een parkeerkaart voor een tweede verblijf ingevoerd wordt is deze voor de studenten blijkbaar niet van toepassing. Zij zullen bijgevolg met heel wat parkeerproblemen opgezadeld worden.
  4. Om dit parkeerbeleid te realiseren wordt gesproken over drie extra aanwervingen. Vooreerst lijkt deze piste in de nota die overgemaakt is aan de gemeenteraad niet in de diepte uitgewerkt en volledig toegelicht te zijn geweest. Bijkomend stellen wij ons de vraag wat de concrete invulling van deze functies zullen zijn en of er wel genoeg werk zal zijn voor 3 nieuwe full time personeelsleden? Volgens Open Vld Hasselt is het gezien het huidige economische klimaat niet opportuun op korte termijn nieuwe mensen aan te werven terwijl men in heel wat andere gemeenten werkt met een personeelsstop en al het mogelijke gedaan wordt om het huidige personeel te behouden door middel van interne verschuivingen. Is het principe en de toepassing van interne mobiliteit m.b.t. het opvangen van eventueel personeelstekort voor de aanpak van het parkeerbeleid in Hasselt voor de meerderheid dan geen concrete optie?
  5. De meerderheid heeft haar mond vol over het aantrekken van jonge gezinnen naar de stad. Jonge gezinnen hebben echter wagens en volgens het nieuwe retributiereglement bijgevolg parkeerproblemen. Inwoners van Hasselt centrum hebben recht op een parkeerkaart maar deze bewonersparkeerkaarten bieden enkel gratis parkeren tussen 16u en 10u. Deze regeling geldt niet enkel op plaatsen waar er betalend geparkeerd zou mogen worden, maar ook op de plaatsen welke voorbehouden zijn met borden ‘uitgezonderd parkeerkaarten’ of ‘uitgezonderd bewoners’. Open Vld Hasselt vindt deze regeling absoluut onvoldoende. Wat voor mensen met wisselende werkuren? Over welke zones het binnen Hasselt centrum gaat het nu precies. Onze partij eist dan ook zo snel mogelijk en op korte termijn meer transparantie.

Welke rol speelt het Autonoom Gemeentebedrijf in deze problematiek?

Het Autonoom Gemeentebedrijf (AGB) is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en het uitvoeren van diverse grote projecten in de stad zoals de ontwikkeling van ons nieuwe stadhuis, de bouw van nieuwe parkeerplaatsen aan de Kanaalkom en Jessaziekenhuis.

Een eerste vraag hieromtrent is of het wel verantwoord is dat het AGB over zulke grote budgetten mag en kan beschikken voor de uitvoering van diverse grote dossiers zonder dat deze voorgelegd of goedgekeurd moeten worden op de Gemeenteraad, aldus Luc Simons , onze vertegenwoordiger in het AGB.

Een tweede vraag is hoe het AGB binnen het plaatje van de parkeerproblematiek past?

Luc Simons van Open Vld Hasselt: “Het AGB zal verantwoordelijk worden voor de ontwikkeling en bouw van de nieuwe parkeerplaatsen aan de kanaalkom en de vzw Jessaziekenhuis. Deze projecten zouden een totaal kost van ongeveer 75 miljoen euro, oftewel méér dan 3 miljard oude Belgische frank voor 2500 parkeerplaatsen, wat een 30.000 euro parkeerplaats zou inhouden. Dit heeft dan enkel betrekking op de bouwkosten en niet doorverkoopkosten.

Volgens onze informatie blijkt dat de bouw van een parkeerplaats maximaal 25.000 euro bedraagt. Indien het stadsbestuur de visie van Open Vld Hasselt volgt, zou dit een besparing betekenen van 2500 x 5000 euro of met andere woorden 12,5 miljoen euro of een half miljard oude Belgische franken.

Bijkomend stellen wij ons in dit verband de vraag of het in deze economische tijden verantwoord is 75 miljoen euro te investeren in parkeerplaatsen? Kan dit geld niet beter besteed worden aan projecten die de bevolking meer dienen zoals werkgelegenheid, zorg, sociale voorzieningen, enz.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s