Wat nu met inductief laden accu na haalbaarheidsstudie van Flanders DRIVE?

Standaard

 Op 25 juni 2013 maakte het Vlaams gesubsidieerd onderzoeks- en expertisecentrum Flanders DRIVE in Lommel bekend dat het draadloos laden voor elektrische voertuigen onderzoek haalbaar, veilig en gebruiksvriendelijk is.

Dit was het resultaat van een 2,5 jaar intensieve samenwerking met 9 bedrijven (Bombardier, Energy ICT, Infrax, Inverto, Mobistar, NXP, OCW, Van Hool en Volvo Cars Company) en 2 universiteiten (Katholieke Universiteit Leuven en Vrije Universiteit Brussel). De focus werd gelegd op stilstaand en rijdend laden voor bussen en op stilstaand laden voor auto’s.

De efficiëntie van draadloos laden met een inductief systeem benadert die als met de kabel, in cijfers gemiddeld boven de 90% voor stilstaand laden en voor een snelheid tot 70 km/uur veilig, gebruiksvriendelijk en draadloos elektrisch laden.

Twee delen – eentje onderaan de wagen en een andere op het wegdek of in de vloer van de laadplaats – laten toe om het voertuig op te laden, in Lommel uitgetest op de op een stuk speciaal ingerichte N769 door Flanders DRIVE.

Een elektrische accu van een wagen heeft normaal 7 uur oplaadtijd nodig, maar ook oplaadpunten waar het slechts 1 uur duurt. Inductief laden gebeurt automatisch tijdens het rijden of stilstaan voor bussen of in een oplaadpunt voor niet-rijdende wagens. Uiteraard de rijpositionering van de bus op het wegdek is wel belangrijk.

De haalbaarheidsstudie voor het inductief laden van de accu is gebeurd, de techniek en kennis bestaan in Vlaanderen, maar wat gaat er nu mee gebeuren in een tijd dat elektrisch rijden – ondanks vele promo’s en acties van onder andere de overheid, maar ook schrappingen van budgetten wegens besparingen – hier en daar nog gebeurd.

Immers de verkoop van dure elektrische wagens is gestuikt, terwijl de hybrides met deels fossiele en deels elektrische accu stilaan opmars maakt.

Trouwens de nadelen van een elektrische wagen – te kleine actieradius, dure aankoopprijs, weinig laadstations en te lange oplaadtijden – wegen niet op tegen het verdere gebruik van voertuigen op fossiele brandstoffen en de actuele hybrides.

De nieuwe technieken van inductief laden van de batterij kan hiervoor een oplossing geven, maar het vergt een heel dure aanpassing van de weginfrastructuur om op bepaalde plaatsen oplaadzones en oplaadpunten te voorzien. Ook de aanpassing en productie van wagens met zo’n systeem in garage of in productie kosten handenvol geld.

En de Vlaamse regering heeft precies ook geen visie op langere termijn van hoe de aandrijving van voertuigen moet gebeuren, niettegenstaande het elektrisch rijden – waarvan zij voorstander zijn – een doodgeboren kind is dat veel geld heeft gekost in onderzoek wegens de opgesomde nadelen voor algemeen gebruik – behalve voor logistiek op korte afstanden of stadsritten.

Zolang de petroleumprijzen niet de pan uitswingen aan de pomp, zullen de automobilisten gebruik blijven maken van milieuvervuilende fossiele brandstoffen.

Visieloos kijkt de overheid toe op particuliere mobiliteitsmarkt veelal gedicteerd door een enorm sterke olielobby. Her en der gebeuren er onderzoeken en ontwikkelingen om de ideale brandstof op de markt te brengen, maar alles loopt zo individueel en weinig coördinerend, iets wat tot de utopie behoort.

Wie de ontwikkeling met het grootste profijt met al dan niet politieke invloed op de markt kan brengen, is de winnaar.

www.flandersdrive.be

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s