Parkeerticket in prijs treinvervoer is mogelijke oplossing + reactie Beenders

Standaard

Volgens mobiliteitsschepen Rob Beenders – die de boeman van vele treinpendelaars is omdat hij de grote gratis parking aan de Spoorwegstraat half december 2013 om er een jeugdhostel en park van te maken – is het parkeerticket aan een erg gunstige prijs verrekenen in de prijs van het treinticket of -abo een mogelijke oplossing om de geparkeerde wagens van de pendelaars aan het station te huisvesten in de ondergrondse parking van het Gerechtsgebouw aan de overkant van het station.

Probleem is echter dat de uitbatende nmbs-dochteronderneming dat moeilijk kan accepteren en ze liever hun betalend parkeerbeleid duur verder zetten, hetgeen automobilisten afschrikt om deze parking ook maar te gebruiken.

Maar ja, de NMBS is helaas Limburg niet zo gunstig gezind. Dat zie je almaar te goed door de uitgestelde investeringen en het steeds kleiner wordend investeringsbudget en dure vervoersprijzen met barslechte dienstverlening. Dat moet ook gezegd worden in dit verhaal, waarbij alle schakels op elkaar worden afgestemd.

Immers die parking aan het station is stadsgrond en iedereen – Hasselaar en niet-Hasselaar – kan daar gratis parkeren, maar wie moet er betalen voor het onderhoud van die parking? De Hasseltse belastingsbetaler, terwijl de NMBS kan gaan lopen met de lusten, terwijl ze nog zelf plaats kunnen maken voor parking op hun spoorweggrond. Is dat nog allemaal eerlijk?

We begrijpen al te goed de woede van mensen die dagelijks hun auto daar parkeren om te pendelen naar hun werk. Zij moeten nu op zoek naar een andere mogelijkheid, maar één zaak kunnen we al zeggen: gratis parkeren op parking binnen de Singel verdwijnt geleidelijk aan. Wie nog wil parkeren in die zone kan terecht in duurdere privéparkings of in een goedkopere ondergrondse parking aan de kanaalkom.

Gestreefd wordt dat alle wagens gratis kunnen parkeren aan de rand van de stad zoals aan Alverberg en de Boudewijnlaan. Een regelmatige pendelbus verzorgt de verbinding naar het centrum. Ook het bewonersparkeren zal grondig veranderen.

De mobiliteit in de stad zal en moet wel degelijk aangepakt worden, willen we hier nog leefbaar en veilig en gezond kunnen leven. Een gedragsverandering bij de burger – hoe moeilijk het ook is – dringt zich op, want er zijn nu eenmaal teveel auto’s – die azen naar gratis parkeerplaatsen – in het verkeer. De files worden en zijn al onhoudbaar.

REACTIE

“Hasselt zit in een transitiefase, ook op vlak van mobiliteit. Het beleid is gericht op verschillende accenten met een verhoging van de parkeercapaciteit. Gratis parkeren zal steeds kunnen maar verhuist de volgende jaren richting de rand van de stad waarbij men per bus, te voet of per fiets naar het centrum kan. De NMBS moet eveneens meewerken om de pendelaar te dienen op vlak van parkeeraanbod. In Hasselt zijn er 600! plaatsen beschikbaar. Dus op vlak van capaciteit is er geen probleem. Daarnaast doen we tevens de oproep dat inwoners binnen de Singel maximaal gebruik maken van hun parkeergarage en deze niet gebruiken als opslag voor bv wasmachine en fiets. We moeten allemaal samen meedenken in het kader van mobiliteit. Er rijden vandaag 6 miljoen auto s rond in België, dit kan de overheid niet alleen oplossen op vlak van doorstroming en parkeren”, aldus mobiliteitsschepen Rob Beenders.
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s