Tijd voor mobiliteitsgedragsverandering bij burger

Standaard

Eind november 2013 wordt de gratis parking met 504 gratis plaatsen op stadsgrond aan de Vredestraat definitief afgesloten om plaats te maken voor een jeugdherberg met park. Niettegenstaande de communicatie al eerder begon, zijn heel wat treinpendelaars verbouwereerd daarover. Zij zullen moeten vanaf begin december 2013 uitwijken naar andere al dan niet gratis parkings in de buurt. Dat is de eerste aanzet om de burgers aan te zetten tot het gebruik van het bijlange nog niet stipte openbaar vervoer (zeker voor de aansluitingen) of het gebruik van fiets of andere mobiliteit. Het stadsbestuur wil absoluut een gedragsverandering op vlak van mobiliteit bij de al dan niet kwade burger teweegbrengen, opdat de plaatselijke leefbaarheid, milieu en verkeersveiligheid te behouden en te verbeteren.

Vanaf begin december 2013 kunnen pendelaars terecht in de betaalparking van het Gerechtsgebouw (570), de binnenkort 1 europarking Astrid (264), de tot 2015 gratis parking Slachthuskaai (800) of op de gratis Alverbergparking (156). Alle parkings zijn te voet op enkele minuten gelegen van het station. Behalve die aan Alverberg zijn er nog problemen aangaande regelmatige aansluiting met de bussen, vooral vroeg in de ochtend en na 18u. Hopelijk wordt dit euvel snel aangepakt door De Lijn. Het busvervoer moet beter worden afgestemd op het pendelverkeer.

Bovendien kunnen pendelaars ook parkeren en opstappen in Kiewit of in buurtstations van Hasselt, zoals Alken, Genk, Zonhoven en Heusden-Zolder met al dan niet aansluitingen in Hasselt. In Kiewit moet bovendien gezorgd worden voor grotere parking en dienen de aansluitingen beter geregeld te worden. Ook het fietsgebruik naar het station wordt aangemoedigd, want daarvoor zijn er speciaal 1027 plaatsen aan het station voorzien.

Trouwens de grond van de parking aan de Vredestraat is stadseigendom en Hasselaren dienen toch niet op te draaien voor gratis parking voor pendelaars van buiten Hasselt, terwijl de NMBS zelf nog zoveel open ruimte heeft om ook aan de kant van de Spoorwegstraat een parking te openen, wat nu deels zal gebeuren voor 200 spoorwegpersoneelsleden, die de parking in de Vredestraat inpalmden.

Voor de rest werden de 504 parkeerplaatsen op de parking van de Vredestraat ingepalmd door een zestigtal buurtbewoners en moeten zo’n 150 overige automobilisten zich verplaatsen naar parkings in de buurt.

In het nieuw parkeerreglement dat in december 2014 wordt toegelicht, streeft het stadsbestuur naar de optimale parkeerplaatsen voor buurtbewoners. De gele bewonerskaarten verdwijnen en een digitaal systeem komt in de plaats. Het bewonersparkeren wordt extra in de watten gelegd door langparkeerders met misbruik van hun parkeerschijf er aan de hand van de nummerplaten eruit te halen, op parkeerplaatsen die eigenlijk toebehoren aan de buurtbewoners.

Het gratis parkeren zal gestimuleerd worden aan de rand van de Singel. Zo komt er een gratis parking op de voormalige voetbalvelden van Hasselt VV aan de Boudewijnlaan, goed voor 600 plaatsen en uitbreidbaar tot 1200. Een buspendel verzorgt voor verbinding met het stadscentrum.

Voorts bouwt het stadsbestuur nog een grote ondergrondse parking in eigen beheer aan de Blauwe Boulevard voor 1200 wagens met goedkopere parkeergelden dan de privéuitbaters. Ook is er weer sprake van een ondergrondse parking aan het CCHA, maar daar waakt een actiecomité Red het Stadspark over dat er pas na buurtoverleg van het stadsbestuur er iets zal gebeuren.

Vele automobilisten zullen nu wellicht hu gal spuwen op de nieuwe parkeerpolitiek van het stadsbestuur, maar iets moet er wel gebeuren om een mentaliteitsgedrag op gebied van verplaatsing bij de burgers teweeg te brengen, aangezien er teveel auto’s op het verkeersnet zijn met alle negatieve gevolgen vandien.

Hier in De Opiniemaker zijn we er al een drietal jaren aan het ijveren voor een ander parkeer- en mobiliteitsmodel gelijk in de nieuwe Nederlandse stad Houtem of in het Deense Kopenhagen of in het Zweedse Malmö, waar de auto grotendeels is verbannen uit het stadscentrum en de fietser en voetganger meer ruimte krijgen door bvb. het gebruik van fietsstraten, waar de fietsers absolute voorrang hebben tegenover autoverkeer, en waar de wagens in de rand van stad parkeren en ze meer gebruik maken van buslijnen die enkel de invalswegen heen en weer met regelmatige stopplaatsen aandoen. Dat is het zogenaamde lobbesysteem. En Hasselt past perfect in dat mobiliteitsmodel.

Aanpassing van het burgelijk mobiliteitsgedrag, wil men binnen afzienbare niet stilstaan in de file al bij het uitrijden van de garage of parking.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s