Meer aandacht voor creativiteit bij Mediahuis wenselijk om meer lezers en ads terug te winnen

Standaard

Het is niet dat de mediafusie van het Mediahuis van Corelio- en Concentrakranten met een deftige herstructurering van de redacties in synergieën, functies en acties door dalende inkomsten uit de advertentiemarkt en dito tendens bij de lezers en met 205 ontslagen, zekerheid hebben dat hun rendement zal stijgen.

Immers de managers zullen er zeker over waken dat de boekhoudkundige cijfertjes nauwkeurig opgevolgd worden en desnoods bij tegenslagen er dadelijk kan bijgestuurd worden, want die managers werken niet alleen om de werknemers aan het werk te houden en het werk te coördineren, maar ook voor de aandeelhouders die jaarlijkse dividenden willen zien, niettegenstaande ze familiaal kapitaal met een gezonde kijk op de uitgeverswereld vertegenwoordigen.

Zeker om de dalende inkomsten uit advertenties en ook lezers terug te vinden voor al hun mediakanalen die ze in handen hebben, dient toch wel eens flink over nagedacht worden, over hoe men die twee opponenten opnieuw in stijgende lijn zal krijgen en dat moet zeker op een zeer creatieve manier met minder personeel en op een innovatieve wijze gebeuren, want The Huffington Post kan op de loer liggen om de hoek voor een overname.

Vooral hun aandacht moet gaan naar de digitale media. De papieren versie zal voor hen ook nog belangrijk zijn, omdat het merendeel van de Vlamingen nog steeds een dagelijkse papieren krant willen, alhoewel sommige mediadeskundigen dit gebruik na verloop van tijd toch zal afnemen bij generatiewissels, maar het zal toch wel blijven bestaan afhankelijk van de al dan niet gunstige evolutie van de kostenstructuur en rendement.

Meer aandacht voor berichtgeving op digitale media gaat ook gepaard met de vraag of de advertenties wel voldoende zijn aan het gratis nieuwsaanbod om hun winstdoelstellingen te realiseren. Of ze moeten geld gaan vragen voor hun aangeboden berichten om ook daaruit inkomsten te derven. Maar of de daardoor veel lezers zullen winnen of verliezen, hangt in hoge mate af van de kwaliteit van het gebrachte nieuws en dat kan toch veel beter en opgekrikt kunnen worden met meer creatieve ideeën en initiatieven.

Het blijft echter vechten om de interesse van de lezer aan zich te hechten. Hoe meer lezers, hoe groter ook de inkomsten van de advertenties, hoe groter de boekhoudkundige resultaten.

HBVL slaagt goed in het binden van zijn lezers door ook acties buitenaf en een brede al dan niet kwaliteitsvolle berichtgeving, maar toch haken lezers dus ook ads af. De jonge lezer is ook kritischer en hooggeschoold en leest ook nog wel de papieren versie maar kunnen beter overweg met digitale info, terwijl velen van de oudere generatie nog steeds gehecht zijn aan hun Belangske.

Ook hecht HBVL meer aandacht aan berichtgeving van burgerjournalisten, maar nog steeds strikt gescheiden van officiële persberichten. Het is een goedkope manier om info gratis te vergaren, maar het kost wel wat meer moeite en geld om de kranten – die ook burgerreporters moeten voor betalen – te voorzien van speciale katerns naar de verschillende regio’s in Limburg.

Het is al lang niet meer het geval dat de uitgevers een krant maken met een hart voor nieuws en lezer, omdat het financieel en management de plaats in die beleving hebben ingenomen op zoek naar een zo hoog mogelijk winstbejag om hun commerciële doelstellingen te halen.

De onafhankelijkheid van de redacties wordt in zekere mate gegarandeerd, maar bij cruciale momenten kunnen redactieleden in hun redactionele bijdragen toch teruggeroepen worden door mogelijke hogerhandse interventies, zeker nu de concurrentie erg uitgedund is in het medialandschap. Er schieten nog slechts twee mediagroepen over: De Persgroep en Het Mediahuis.

Uiteraard zal HBVL met dezelfde redactionele bijdragen worden overstelpt als in De Sandaard, De Gazet van Antwerpen en Het Nieuwsblad als gevolg van de instellingen van synergieredacties van Het Mediahuis met hoofdzetel in Antwerpen. De regionale bijdragen maken het verschil.

Met tien minder journalisten zal HBVL ervoor moeten zorgen om de kwaliteit van hun berichtgeving in vorm en inhoud op maat te maken van de lezer, die ze zo graag wil terugwinnen. En dat vergt nu eventuele interne herorganisaties van het werk, maar vooral meer journalistieke creativiteit, zich nog meer onder de mensen en organisaties begeven en met ludieke titels voor de dag komen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s