Eerdekens kan geen peperduur wetenschappelijk cijfermateriaal voorleggen voor geldige klacht tegen OVAM

Standaard

Het gebrek aan peperduur wetenschappelijk cijfermateriaal is de belangrijkste oorzaak, waarom de klacht van Toon Eerdekens bij het JEP tegen de misleidende reclame van OVAM – zelfs in beroep – ongeldig werd verklaard.

Volgens de publieke opinie velde de jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame daarom juist een vonnis in het voordeel van de Openbare Vlaamse Afvalmaatschappij, dat in zijn voorlichtingscampagne bananenschillen een grotere bedreigende afvalsfactor vindt dan het vele plastic afval op openbaar domein.

Niettegenstaande de gewone burger zelf kan constateren, dat deze redenering de realiteit ruimschoots overschrijdt, varen enkel het zwaar gesubsidieerd openbaar aanspreekpunt inzake milieu en afval als OVAM en de petrochemische nijverheid en verpakkingsindustrie samen met het vele lobbywerk met vele miljarden budgetten, er wel bij met deze beslissing.

Enkel een aanpak op wetgevend gebied op de hoogste politieke niveaus – Europees, federaal of Vlaams (twee laatsten te zien wiens bevoegdheid het is) – kan OVAM en de industrie tot productieverandering dwingen en ook het consumentengedrag in gunstige mate beïnvloeden.

Een groeiende beweging vanuit de burgerbasis kan ook bijdragen tot een betere selectie van onder andere plastic afval in plaats van het zo maar te dumpen in onze natuur.

Uiteraard probeert OVAM hier zijn rol te spelen in voorlichtingscampagnes naar de burger toe, maar in dit geval wel op een heel misleidende manier.

Zonder budget en met een minimale financiële zelfsteun laat Eerdekens de moed niet zakken en probeert hij via zoveel mogelijke acties in de media – die hem al dan niet maar een detail vinden in de nieuwsberichtgeving – het plastic probleem toch maar aan te kaarten, jammer genoeg nog altijd met minimale succes – in te schakelen, terwijl het plastic afval in onze oceanen niet meer te overzien is en zelfs in de menselijke voedselketen is geraakt.

Geld en macht willen het consumentengedrag in verband met het gebruik van zoveel en zolang mogelijk met veel plastic afval zo behouden, opdat de winsten verzekerd zijn en blijven op kap van onze natuur, voedsel en onze portemonnee.

Lusten zijn voor de producenten, lasten voor de belasting betalende consument!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s