Stadsbestuur praat met actiegroep en legt plannen uit UPDATE

Standaard

stadspark

Het Hasseltse stadsbestuur begrijpt de ongerustheid van de omwonenden van het stadspark. Het erkent dat de communicatie rond de realisatie van een nieuwe ondergrondse parking beter kon. Daarom ontving het stadsbestuur op vrijdag 23 augustus 2013 een delegatie van de actiegroep ‘Red het stadspark van Hasselt’ en verduidelijkte het de toekomstplannen.

Het Hasseltse stadsbestuur begrijpt de ongerustheid van de omwonenden van hetstadspark. De buurt vreest dat hun rustige woonomgeving heel wat drukker wordt en het park op termijn aanzienlijk verkleint. Dit strookt echter niet met de intenties.

Masterplan met aandacht voor groen

Het Hasseltse stadsbestuur laat voor het hele gebied rondom het stadspark ­– met name de zone omsloten door de Maastrichtersteenweg, Singel, spoorweg, Luikersteenweg en Groene Boulevard kortweg de ‘Casterwijk’ – een masterplan opstellen. Dit omvat een weldoordachte toekomstvisie voor de gehele omgeving, waaronder dus ook het stadspark. Via een participatietraject wordt de buurt hierbij betrokken. Het voorontwerp van dit masterplan herbevestigt het stadspark als het groene hart van de wijk.

Maar in de huidige vorm wordt het potentieel van het stadspark niet optimaal benut. Het heeft een open karakter en een minimale inrichting met hoofdzakelijk grasvelden, verbonden door een aantal wandelpaden. Ook kent het park weinig interactie met de omliggende gebouwen en hun functies. Bovendien verstoort de parkeerlus voor het Cultuurcentrum de parkomgeving.

Daarnaast kampen zowel het park als de buurt met een aantal bijkomende problemen. Zo worden fietsers er met tal van onveilige situaties geconfronteerd, neemt de parkeerdruk er alsmaar toe, ligt het openbaar groen versnipperd over de wijk en vraagt ook de algemene verkeerscirculatie om verbetering. Voor dit alles probeert het masterplan oplossingen te vinden. Dit onder meer via de realisatie van een ondergrondse parking voor 550 wagens, een heraanleg van het stadspark, een veiligere en vlottere bereikbaarheid van het Jessa Ziekenhuis – dat nog minstens tot 2020 in de wijk blijft – en een herziening van de algemene verkeersontsluiting van de omgeving.

Dat het park en openbaar groen een prominente rol spelen in het masterplan en de toekomst van de Casterwijk staat dan ook buiten kijf. Zo willen we het stadspark verder uitbreiden door het creëren van directe groene verbindingen met het Heldenplein en het Sint-Katarinaplein. Waar de groenvlakte voor de kerk nu op een eiland omgeven door wegen en parkeerplaatsen ligt, willen we het verkeer verleggen naar één zijde om zo een groene aansluiting te realiseren met het stadspark. Op die manier wordt het groen vanuit het park doorgetrokken in de wijk.

Verbeterde communicatie

Het stadsbestuur beseft en erkent dat de communicatie rondom deze intenties voor verbetering vatbaar is. Wel blijft zij achter het standpunt staan dat de realisatie van de ondergrondse parking een verlichting betekent voor de parkeerdruk op de buurt en dé uitgelezen kans vormt voor een kwalitatieve herinrichting van het stadspark. De nieuwe in- en uitrit van deze parking alsook die van het Jessaziekenhuis lopen langs de rand van het park en vormen dus geen nieuwe autoweg dwars erdoorheen. Deze weg, die bestaat uit twee rijstroken met een voorsorteerstrook, is gelegen aan de rand van het stadspark en bevindt zich voor de helft op de bestaande asfaltzone van het ziekenhuis. Langs de Kunstlaan krijgt de ondergrondse parking enkel een inrit. Gedaan met verkeer dat de omgeving belast met het zoeken naar een parkeerplaats.

Het stadsbestuur hecht zeker belang aan de mening van ongeruste buurtbewoners. Daarom vond er op vrijdag 23 augustus 2013, een overleg plaats met een delegatie van de actiegroep ‘Red het stadspark van Hasselt’.

Park voor iedereen

Het stadsbestuur benadrukt tot slot dat ze beseft welke waarde het stadspark heeft voor de buurt en de Hasselaren. Het bestuur beklemtoont ook dat het het park een warm hart toedraagt. Het vormt immers een plek waar jong en oud elkaar ontmoeten en kunnen ontspannen. Het versterkt de sociale cohesie in de stad en dat wil het stadsbestuur zeker behouden.

Bron: http://www.hasselt.be 

Pijnpunten actiecomité

  • een nieuwe drukke weg door het park naar de parking (tegen het advies van de mobiliteitsstudie in) 
  • een nieuwe betaalparking onder het park met minstens 10 enorme ventilatieroosters midden in het park (en dat is voorlopig niet voldoende voor de brandweer)
  • afschaffing van de gratis parking ACHTER het cc (>570pl) met als gevolg nog meer verkeersdruk op de woonwijken
  • projectontwikkeling op de huidige parking, die zo veel meer centen opbrengt (alleszins voor de ontwikkelaar)
  • nog een nieuwe weg voor het OCMW-rusthuis met extra parking, deels in het huidige park. 
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.