Toekomstige conflictsituaties bij gebruik van elektrische laadpalen?

Standaard

Heel wat overheidsinstanties zetten zich tot nu toe wat vruchteloos in om elektrisch vervoer te stimuleren bij de bevolking. Slechts 800 elektrische wagens en meer dan 21.000 hybride auto’s rijden er vandaag de dag rond in België, geen echt grote cijfers, wetende dat elektrisch rijden vooral bij overheidsdiensten voorkomt.

Om die platte accu’s van deze elektrische voertuigen voorziet onder andere de NMBS laadpalen aan hun stations, zoals het Hasselts stadsbestuur samen met Infrax ook al enkele geplaatst heeft aan onder andere de Dokter Willemsstraat.

De initiatiefnemers en plaatsers gaan uit van een stijging van de markt van de peperdure elektrische wagens voor korte afstanden, maar helaas is die markt in Limburg helemaal ingestort wegens te duur, te lange oplaadtijden en te lage actieradius.

Toch voorzien overheid en NMBS een groei in de komende jaren, want ze zetten op strategische punten elektrische laadpalen. Het gebruik van die aan het station is nu nog gratis en wordt beheerd door parkeerbeheerder B-Parking.

Wel is  het zo dat die palen de auto intelligent p het moment dat het energieverbruik van de spoorwegen het laagst is, wordt opgeladen.

Wanneer er zich nu binnen afzienbare tijd meer elektrische auto’s op de weg komen en automobilisten allemaal willen gebruik maken van die tot nu toe gratis oplaadpalen, dan ontstaan er binnen de kortste tijd conflictsituaties tussen die gebruikers, van wie eerst aan de beurt is.

Zo’n oplaadsysteem is zeker niet geschikt voor massagebruik. Dat staat nu al vast.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s