Waarom in Hasselt geen elektrische taxi’s?

Standaard

In navolging van Brussel kan stadsbestuur en taxibedrijven eens overwegen om in Hasselt ook elektrische taxi’s te introduceren.

Hasselt verliest zijn voortrekkersrol op dat gebied, want buiten de aanschaf van één of twee elektrische voertuigen door de stadsdiensten & Citydepot en de elektrische uitleenwagens van Infrax in het kader van een proefproject over onder andere rijgedrag en verbruik, blijft het ijzig stil rond deze peperdure auto’s voor korte verplaatsingen en stadsdistributie.

De lancering van elektrische voertuigen ligt toch voor een groot deel in Hasselt en bij Infrax. Zelfs de installatie van de eerste oplaadpalen was een primeur voor de stad enkele jaren geleden.

Jammer genoeg wordt deze oplaadpaal nauwelijks gebruikt, omdat er zo weinig elektrische wagens zijn. En als burgers hem willen gebruiken, dan werkt hij niet naar behoren in de Dokter Willemsstraat.

Daarom kan het stadsbestuur best de elektrische wagens een boost geven door de taximaatschappijen in overleg en met al dan niet subsidies over te halen om hun wagenpark deels over te schakelen naar een andere aandrijfbron.

Elektrisch rijden in de stad voor korte verplaatsingen en stadsdistributie (Citydepot) is CO2-neutraal en klimaatvriendelijk. De actieradius van de elektrische accu’s kan volstaan om een ganse dag rond te rijden, zoniet moet er wel een centrale plek om ze  vlug te vervangen en de lege batterijen terug op te laden voor verder gebruik.

Uiteraard de kostprijs voor aanschaf van zo’n elektrische wagen is niet goedkoop. Momenteel is de verkoop in onze provincie van deze voertuigen ingestort en staan er helaas nog geen initiatieven op stapel om ook maar een andere aandrijfbron voor eender welke milieubewuste motor te promoten of te verkopen.

Immers zolang de fossiele brandstoffen betaalbaar blijven en de olielobby zijn zegje krijgt in de prijsbepaling en bevoorrading, zullen de burgers niet massaal veranderen van verplaatsingsmentaliteit.

Voor mobiliteitsschepen Beenders is er nog veel werk voor de boeg.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s