Elektrische voertuigen in productie bij Ford Genk na 2014 ? UPDATE

Standaard

Als het geen kwakkel is dan heeft investeerdersgroep rond Minerva – een Belgisch automerk in luxewagens opgericht in 1899 en door de economische crisis van de jaren ’30 in 1934 failliet gegaan, maar in 1939 heropgericht, WO2 meegemaakt om in 1958 definitief te verdwijnen – gesprekken met Ford Europa om de vestiging van Ford Genk na de sluiting eind 2014 te benutten voor productie van milieuvriendelijke wagens en/of onderdelen. Er zou een investering van 800 miljoen tot 3 miljard euro mee gemoeid zijn, volgens krantenberichten.

HELAAS ONTKENT DE TIJD DIT EERDERE BERICHT, AANGEZIEN HET KABINET VAN VLAAMS MINISTER-PRESIDENT PEETERS, FORD ZELF, EXPERTISECENTRUM VOOR DE AUTONIJVERHEID FLANDERS’ DRIVE, DE LRM EN HET SCHEPENCOLLEGE VAN DE STAD GENK DEZE BERICHTGEVING ONTKENNEN. EERDER OP DE DAG BEVESTIGDE GENKS SCHEPEN QUINTENS NOCHTANS DEZE MARE. DEZE BERICHTGEVING WERD EERST VERSPREID DOOR BELGA EN NADIEN ZONDER NACHECK OVERGENOMEN DOOR ANDERE KRANTEN EN MEDIA, ZOALS DE OPINIEMAKER VAN FOCUS OP HASSELT, WAAR JE NOCHTANS KON LEZEN OVER MOGELIJKHEDEN VOOR EEN BLIJVENDE AUTO-INDUSTRIE IN GENK. OM MISVERSTANDEN TE VOORKOMEN HEB IK EEN VRAAGTEKEN ACHTER DE TITEL GEPLAATST NET VOOR DE UPDATE.

Volgens sommige persberichten zou het gaan om de bouw van elektrische voertuigen, maar volgens enkele experten ligt eerder de keuze in geen zuivere elektrische wagens, maar om elektrische auto’s met een brandstofcel, aangedreven door waterstof met zero emissie.

Deze keuze wordt ingegeven door het feit dat het gebruik van zuivere elektrische wagens teveel nadelen vertoont aangaande oplaadtijden van de accu, beperkte actieradius en de peperdure aankoopprijs. Ook het grote gebruik van silicium ion accu’s voor de opslag van elektriciteit – silicium is een zeldzaam metaal met China als hoofdleverancier – kan de prijs van EV doen stijgen.

Bovendien is zuiver elektrisch rijden goed voor het milieu, korte afstanden en stadsdistributie. Voor langere afstanden en voor het milieu moet er een andere optie gemaakt worden en één van die keuzes kan de FCEV zero emission zijn.

Van de andere kant is het consortium rond Flander’s Drive erin geslaagd om  zeer robuuste en veilig geschakelde reluctantiemotoren zonder dure magneten te ontwikkelen, waarbij het remmen op de motor zich uitstekend leent van het gebruiken van energie die hierbij vrijkomt. De aandrijflijn omvat ook een innovatief batterijpakket dat bijzonder geschikt is om kennis te verwerven over regeneratief remmen. De ontwikkelde technologie is bovendien toepasbaar voor alle configuraties van hybride en elektrische voertuigen.

Ook de toepassing van het rijden op Hydrogen On Demand, kortweg HOD – een techniek ontworpen door de KHLim om met een ontploffingsmotor met water en een brandstofcel het brandstofverbruik en CO2- en roetuitstoot drastisch te verlagen – kan in aanmerking komen.

Zelfs de productie van hybridewagens is een mogelijkheid. Maar die hybrides moet je dan wel zien als een tussenstap naar de FCEV Zero Emission op langere termijn.

Alleszins als hier productie komt in Genk vanaf 2015 van milieuvriendelijke wagens met of zonder accu en/of onderdelen ervan en het gekwalificeerd personeel is elders aan het werk bij onder andere Nedcar, NMBS of andere werkgevers, dan heeft Limburg wel een groot probleem om die gespecialiseerde jobs in te vullen, mits het onderwijs in een al dan niet hervormingsfase met behulp van onder andere de VDAB zorgt voor goed geschoold technische invulling van de werkplaatsen die gecreëerd worden.

Als dit project realiteit wordt, is dat al een goede invulling van de SALK-tags. Samen met de Vlaamse regering wordt de haalbaarheid en betrouwbaarheid onderzocht.

Advertenties

20 gedachtes over “Elektrische voertuigen in productie bij Ford Genk na 2014 ? UPDATE

  1. 995210 177664An attention-grabbing dialogue is worth comment. I feel that it is very best to write extra on this topic, it wont be a taboo topic even so normally individuals are not sufficient to speak on such topics. Towards the next. Cheers 351308

  2. 301097 742445Wow that was strange. I just wrote an extremely long comment but right after I clicked submit my comment didnt appear. Grrrr properly Im not writing all that more than once again. Regardless, just wanted to say great weblog! 129299

  3. 371364 775522Hello! I could have sworn Ive been to this site before but right after browsing by means of some with the post I realized it is new to me. Nonetheless, Im undoubtedly pleased I located it and Ill be book-marking and checking back regularly! 341786

  4. 137841 384057I ought to admit that this really is 1 wonderful insight. It surely gives a company the opportunity to get in on the ground floor and genuinely take part in creating something particular and tailored to their needs. 782493

  5. Hello there, just became aware of your blog through Google, and found that it’s really informative. Im going to watch out for brussels. Ill appreciate if you continue this in future. Many people will be benefited from your writing. Cheers!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s