Regenbooghuis is publiek toevluchtsoord voor angstige lesbiënnes

Standaard

De dubbelzinnige politiek die wordt gevoerd in het Regenbooghuis in de Meldertstraat door het bestuur van De Madam aangaande de al dan niet publieke outing en vertoning van lesbiënnes op de sociale media tijdens de Lesbo Catwalk van 20 april 2013 noopt mij om na veel nadenken toch mijn commentaar neer te schrijven in deze Opiniemaker.

Mij werd op voorhand verboden om foto’s te maken van alle modellen die in de modeshow meeliepen, aangezien niet iedereen haar toestemming gaf, niettegenstaande ze allemaal pronken in het openbaar in de Madammenkalender 2013, uit schrik dat ze op mijn blog zouden terechtkomen. Iets wat ik kan aanvaarden en wat ik ook volgens afspraak heb uitgevoerd.

Van de andere kant trok de fotograaf van HBVL ook volgens afspraak modellen – waar ik ook niks op tegen heb – en was het aanwezige publiek welig foto’s van iedereen, inclusief het publiek en de modellen, aan het maken om ze nadien te posten op Facebook – iets wat ik wel er degelijk over vind.

Trouwens die niet op de foto wouden van het publiek, waren wel druk bezig met foto’s en filmpjes te maken, terwijl voorafgaand ze op een aparte plaats werden geplaatst om toch maar niet in de camera van de fotograaf van HBVL te komen.

Deze dubbelzinnige politiek wordt momenteel gevoerd bij de Madam in het Regenbooghuis. Een beleid van twee maten en twee gewichten. Voor het ene treedt men streng op, terwijl de meerderheid – die wel foto’s maakten – met rust wordt gelaten. Struisvogelpolitiek aan de andere kant noem ik dat.

Al decennia is de lesbo vrouwenwerking in Hasselt actief om hun doelgemeenschap de kans te bieden om zich te uiten en het beeld van het lesbo zijn aanvaardbaar te maken in onze maatschappij, maar met deze dubbelzinnige politiek van het bestuur is dat een stap achteruit in plaats van vooruit. Immers zo te zien streeft het bestuur ernaar om ze allemaal terug in de kast te jagen.

Of zoniet geldt het reglement van de vzw voor iedere aanwezige – geen foto’s of film zonder toestemming – ofwel deelt het bestuur privileges uit, terwijl men volop schreeuwt om toch wat publieke aandacht voor bepaalde activiteiten, hetgeen zich duidelijk die bewuste zaterdag zich afspeelde. En die aandacht krijgen ze zeker en vast op mijn blog.

Ook over de ondiplomatische aanpak van de voorzitster, ben ik helemaal niet te spreken. Ruw en onvriendelijk, zo kan ik haar omschrijven. Maar ach dat is maar een persoonlijke ervaring en moet zeker niet veralgemeend worden, want de groepjesvorming in dat milieu is toch wel frappant.

Nieuwkomers maken nauwelijks kans opgenomen te worden in de gemeenschap. Het is precies alsof je als onregelmatig bezoekerster niet telt voor hen. Ik word wel verwelkomd met een onvriendelijk en afsnauwend gebaar.

Een beetje respect is zeker niet misplaatst.

Geef een reactie

