Toon Eerdekens is misnoegd over houding stadsbestuur inzake schandpalenproject

Standaard

Afvalkunstenaar Toon Eerdekens – die de plastieken vuiligheid op straat wil bannen – raakt niet over de stroefe samenwerking inzake zijn afvalschandpalen op Kapermolen met het stadsbestuur uitgepraat. Dat blijk uit de brief die hij ons bezorgde.

Beste stad Hasselt,

U maakt echt wel een soep van mijn plastiekschandpaal-project.

Donderdag werden er – in onderlinge afspraak – 13 paaltjes geplaatst aan de Kapermolen:  proper en netjes. Op vrijdag worden er daarvan 10 weer weggehaald  en de 3 andere ‘mogen een week blijven staan’. Ik had 3 maanden verwacht.
Zaterdag verneem ik via ‘Focus op Hasselt’ dat die 3 mogen blijven staan ‘tot 25 maart’. Dat is  maandag, morgen dus!

Schoon cadeau! Een proper Hasselt is u wat waard blijkbaar!

Honderdduizenden weggegooide euro’s verdwijnen er jaarlijks in het opruimen van onze bermen, goten en grachten.
Maar als ik het onderwerp bespreekbaar wil maken en zo de jeugd mee sensibiliseren, dan krijg ik 3 spichtige paaltjes voor drie week-enddagen op een locatie waar door de week duizenden studenten passeren.

Nochtans kan het niet aan het budget liggenn, want ùijn werk werd u gratis aangeboden.

Kunst in Hasselt mag, zolang ze maar verheffend is, groots en verheerlijkend. Kritiek – zelfs op een mondiale catastrofe als de plastieken soep – is blijkbaar uit den boze. De Hasselaar mag zich vooral niet onbehaaglijk gaan voelen.

Nu, ik bén een Hasselaar. En ik voel me onbehaaglijk als ik zie dat ook Hasselt – zoals de hele wereld – machteloos staat
in de zwerfvuilstrijd en in de plastiekstrijd in het bijzonder. En nog onbehaaglijker als de stad het probleem straal negeert en dus laat aanslepen en verergeren.

De stad zou om te beginnen het sluikstorten van carnavalsplastiek gewoon kunnen verbieden, zoals ik voorstelde in mijn YouTube-video over Hasselt carnaval. Maar u zwijgt mij liever dood. En zo zwijgt u de wereld dood.

De stad heeft ook de verantwoordelijkheid vooruit te kijken en mee te bouwen aan een leefbare toekomst voor onze kinderen en kleinkinderen. Mijn schandpalen konden daarin een schakel geweest zijn.

Ik ga uw aalmoes afslaan. Mijn boodschap is te belangrijk om me – om God weet welke reden – monddood en belachelijk te laten maken.

Proper Hasselt: niks meer dan een reclameslogan.

Met propere groeten,
Toon Eerdekens
afgewezen afvalkunstenaar

Geef een reactie

