Wederwoord van Toon Eerdelens: verwarring alom over schandpaal-project in Hasselt

Standaard

De ophef rond Toon Eerdekens’ schandpalenproject blijft voortduren. Eerst was er de vergunning, nu is het de duur dat het kunstwerk mag blijven staan. Getuig jezelf over het wederwoord van afvalkunstenaar Toon Eerdekens.

Nog niet zo gemakkelijk om de stad Hasselt te verblijden met een belangrijk én gratis nieuw kunstwerk. Als dat werk dan ook nog de bedoeling heeft door zijn aard en locatie vooral de jeugd te sensibiliseren omtrent plastiek (het belangrijkste deel van ons zwerfvuil), dat kan de stad toch alleen maar toejuichen, denk ik dan.

Inderdaad was er eerst sprake van 3 palen. Toen de technische dienst vertelde dat die er niet waren, vroeg en kreeg ik er 13 kleine, van zo’n 2 m boven de grond. Symbolisch: 13 van 2013, en 13 als ongeluksgetal. Ze werden op donderdag 21 maart 2013 netjes in piramidevorm geplaatst, totale oppervlakte zo’n 50 m². Niet bepaald stadsgezichtbedreigend zou ik zeggen. Dus, ik content.

Ik heb een sprekend werk in gedachten, met 13 verschillende soorten alledaagse verpakkingen geselecteerd aan de schandpaal genageld.

Dan lees ik in ‘Focus op Hasselt’ dat ik volgens de stad ‘geen vergunning heb aangevraagd’  voor palen die de stad zélf heeft gezet.

Volgens mij is dit vrijgesteld van een vergunning. Zie daarom hoofdstuk 11 van het besluit van de Vlaamse Regering van 16.07.2010 (Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is), dat zegt:

Art. 11.1. Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor door de overheid of in opdracht van de overheid geplaatste kleinschalige technische infrastructuur, om gegevens over gezondheids-, milieu- of veiligheidsaspecten te verzamelen of bekend te maken.

Art. 11.2. Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor door de overheid of in opdracht van de overheid geplaatste standbeelden, gedenktekens en andere artistieke werken.

Dus laat u – naar ik hoor – 10 paaltjes  weer weghalen en de 3 andere paaltjes zouden – ook naar ik hoor – 1 week mogen blijven staan.

In mijn herinnering was er echter sprake van maanden. In de herinnering van Theo Geerts (milieu) 1 maand. In Ham en Tongeren mag mijn schandpaal 3 maanden blijven staan. In Ham zelfs recht voor het gemeentehuis!

Moet ik dan in Hasselt een werk gaan maken voor één week? Is mijn werk naar Hasseltse normen niet creatief of artistiek genoeg? Is het niet mooi en afgeborsteld genoeg? Mag het plastiekprobleem niet bekend worden gemaakt? Of vindt Hasselt dat er geen plastiekprobleem is? Moet de stad Hasselt zijn visie op de werkelijkheid niet eens stillekes gaan aanpassen?

We leven niet meer in een aards paradijs, met een roze toekomst. Dat blijkt alle dagen uit wetenschappelijke vaststellingen. Het is de verantwoordelijkheid van een goed bestuur om mee vooruit te denken en ook  om voor onze (kleine) kinderen een leefbare toekomst te verzekeren.

Hasselt en zijn bevolking hebben alleen maar te winnen bij een inzet op een duurzame toekomst. En daarin kon mijn werk een betekenisvolle, sensibiliserende schakel zijn.

Met propere groeten,

Toon Eerdekens

Geef een reactie

