DOSSIER: Intelligent New Energy Technologies (i-NET)

Standaard
Onderzoeker Marc Schreurs toont ingebouwde HOD-systeem

Onderzoeker Marc Schreurs toont ingebouwde HOD-systeem

Met bijzondere onderzoeksprojecten op het vlak van intelligente nieuwe energietechnologieën, kortweg i-NET,  is de Katholieke Hogeschool Limburg (KHLim) al vanaf 2009 bezig met studies en opleidingen rond duurzame energietoepassingen. Algemeen coördinator van deze onderzoeksgroep is Marc Schreurs met wie we een stand van zaken maken op gebied van het onderzoek en vooruitblikken in de toekomst.

Die expertise van de onderzoeksgroep i-NET op gebied van cleantech en duurzame technologie zit gevat in vijf onderzoeksthema’s: koeltechnieken, verwarming, duurzame mobiliteit, waterstof en microgrid of smartgrid . “We volgen de trends, ontwikkelingen en nieuwe technieken over die diverse domeinen, doen zelf onderzoeken en verspreiden dan ook deze materie onder onze studenten en bedrijven”, aldus Marc Schreurs.

“Binnen de KHLim hebben we een groot aanbod aan opleidingen rond deze thematiek zoals  koeltechnieken, warmtepompen, waterstof en Europese energiemanager. Niet alleen de opleidingen zijn belangrijk, maar ook hechten we veel belang aan wetenschappelijk onderzoek naar alles wat te maken  heeft met duurzame energievormen en -toepassingen. Vooral de expertise die we hierbij opbouwen, openen perspectieven voor de toekomst”, vervolgt hij zijn verhaal.

Projecten

Naast subsidieprojecten houdt i-NET zich ook bezig met onderzoeken in opdracht van derden. “Dat kunnen bedrijven of kmo’s zijn die betalen om bepaalde toepassingen te optimaliseren, zo kunnen we eveneens ons wetenschappelijk onderzoek financieren”, verduidelijkt Marc Schreurs.

Waterstofnet

Inmiddels is de KHLim met het i-NET-team samen met de Nederlandse Hogeschool Zuyd ook toegetreden tot de vzw Waterstofnet. “Met de vzw Waterstofnet werken verschillende projectpartners zoals teams van hogescholen, universiteiten en bedrijven samen om de grensregio Vlaanderen-Nederland uit te bouwen tot een Europese topregio op het gebied van waterstof. De vzw voorziet een clustering en coördinatie van waterstofgerelateerde activiteiten in de maritieme, logistieke en interstedelijke mobiliteit”, legt Marc Schreurs uit.

Hiertoe behoren de aanleg van waterstoftankstations, uitbouw van de waterstofinfrastructuur, opstarten van regionale innovatieprojecten en demo’s en de kennisopbouw rond waterstof inzake de opleidingsprogramma’s aan de hogescholen.

“Dit project moet leiden tot meer economische activiteiten bij diverse bedrijven in onze regioen tot meer werkgelegenheid”, stelt hij enthousiast.

HOD

Eén van de peilers van i-NET is zeker het onderzoeksproject rond hydrogen on demand (HOD) of ook wel Brown’s gas genoemd.”Met de toepassing van HOD is het mogelijk om het verbruik en de schadelijke uitstootgassen van verbrandingsmotoren aanzienlijk te verminderen, terwijl het vermogen stijgt”, somt hij de voordelen op.

De technologie om hydrogen on demand te verkrijgen, is gebaseerd op de super-efficiënte elektrolyse, waarbij het systeem van de Amerikaan Stan Meyer een rol speelt. “Door een minimale elektriciteitstoevoer kan je water H2O in aanraking brengen met een speciale superkatalysator met bepaalde geometrische vorm en oppervlaktestructuren, zodat het water wordt gesplitst in waterstof H2 en zuurstof O2. Bij HOD wordt de watermolecule echter uit elkaar getrokken en zo onstaat de HHO-versie, waardoor Brown’s gas – naar de uitvinder Hill Brown – genoemd”.

Burg. ir. Remy Sproelants maakt een video over de uitleg van Marc Schreurs' HOD-principe

Burg. ir. Remy Sproelants maakt een video over de uitleg van Marc Schreurs’ HOD-principe

“Dit Brown’s gas kan dan – mits een kleine technische aanpassing met een brandstofcel, elektronica, waterreservoir en een droger in de ruimte rond de dieselmotor – geïnjecteerd worden in het circuit net voor de verbrandingsmotor, waardoor het gas zich mengt met de brandstof en alzo zorgt voor een rendementsverhoging, mogelijk 20% minder brandstofverbruik en een reductie tot 90% van roetdeeltjes bij dieselmotoren”, geeft Marc Schreurs gedetailleerde uitleg.

De video hierboven wordt het principe van hydrogen on demand in een personenwagen haarfijn uitgelegd.

Testen

De techniek rond HOD staat zo goed als op punt. “Het succes zal blijken, wanneer we binnenkort onze speciaal gedimensioneerde truck-unit gaan monteren in een vrachtwagen van de firma Transport Lux van Borgloon”, klinkt het optimistisch.

Installatie van HOD-systeem voor in vrachtwagen

Installatie van HOD-systeem voor in vrachtwagen

“We opteren meer voor de oudere en zware dieselmotoren die sterk vervuilend zijn zoals bijvoorbeeld vrachtwagens en schepen alsook voor generatoren, omdat bij de nieuwe generatie motoren er een  elektronische motormanagement aanwezig is – het grootste geheim van de constructeurs – voor de regeling van de injectie van brandstof in de motor te verkrijgen. Het is niet gemakkelijk om hier toegang tot te verkrijgen en hierop in te grijpen”, aldus Marc Schreurs.

Toekomst

Momenteel zijn we op zoek naar mogelijke investeerders om het HOD-systeem in productie te laten nemen en op de markt te brengen.Dit zou misschien in het kader van het SALK kunnen gebeuren.

www.klim-inet.be

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s