In Limburg ligt bakermat van moderne windmolen

Standaard

In 1978 introduceerde de firma Hayen-Mommen Zepperen, kortweg HMZ, de moderne windmolen van nauwelijks 5 kilowatt en een diameter van 7 meter op basis van een eindwerk van studenten. Dankzij verdere ontwikkelingen en productie van efficiëntere windturbines voerde HMZ de jaren nadien wereldwijd uit. In april 2009 ging HMZ in vereffening door een terugloop van orders aan de automobielindustrie.

HMZ was gespecialiseerd in de productie van metalen rekken en containers hoofdzakelijk voor de autosector. Ford Genk was een belangrijke klant, maar door een terugloop van bestellingen van zo’n 70% deed de directie van HMZ beslissen om over te gaan tot vereffening in april 2009.

In 1978 ontwikkelde en produceerde al zijn eerste windturbine, een dwerg in vergelijking met de huidige mastodonten.

De ontwikkeling van de moderne turbine was gebaseerd op de vervanging van traditionele wieken door een turbine met bladhoekverstelling. Hierdoor kunnen molens automatisch opstarten. Aan de hand van verschillende windsnelheden kan het vermogen bij werking naarlgelang worden geregeld en dadelijk op het elektriciteitsnet worden gezet. Op deze technologie draaien de huidige windturbines nog steeds.

In 1980 opende HMZ een eerste fabriek in de Rellestraat in Zepperen om modernere windmolen met nieuwe technologie te ontwikkelen en produceren: eerst eentje van 50 kilowatt en 20 meter rotordiameter, later in 1982 een exemplaar van 150 kilowatt op de zeedijk van Zeebrugge.

In amper tien jaar tijd groeide de familiezaak Hayen-Mommen Zepperen uit tot wereldleider op gebied van productie van windturbines. Wereldwijde export naar de USA, China en Nederland was het logisch gevolg.

Prototypes van 1.350 kilowatt en een diameter van 40 meter waren vooruitstrevend in 1989. Helaas in 1990 verkocht de familie Hayen bedrijf en patenten door te weinig financiële steun van Elektrabel en familiale omstandigheden aan het Nederlandse Begeman, dat op zijn beurt de brevetten opsplitste en doorverkocht, waardoor het kopieergedrag bij concurrenten toesloeg en zij zorgden voor de verdere ontwikkeling van de windturbine.

ZF Wind Power

Inmiddels had ZF Windpower Antwerpen zich gespecialiseerd in de productie van tandwielkasten voor windturbines en is de wereldwijde concurrentie momenteel keihard. Zo hard zelfs dat ZF Windpower Antwerpen met vestigingen in Lommel & Kontich moet herstructureren door een dalende omzet en 135 werknemers moet laten afvloeien. Zo hopen ze hun wereldwijde concurrentiepositie kwestie kostprijs te kunnen herstellen.

Rooskleurige toekomst

De historiek van HMZ toont zeker aan dat we in Limburg reeds vroeger innovatief waren. Tegenwoordig zijn de technologisch vernieuwingsprojecten volop in ontwikkeling in Limburg en Vlaanderen door onder andere projecten en intiatieven voortvloeiend uit Strategisch Actieplan Limburg in het Kwadraat en Vlaanderen In Actie 2020.

Zo organiseren zich onder andere onderzoeksinstanties in Vlaanderen en Nederland op gebied van nieuwe toepassingen van waterstofaandrijving in onze mobiliteit in de vzw Waterstofnet om alle onderzoekswerkzaamheden te centraliseren en te coördineren.

Nieuwe productiemogelijkheden met nieuwe tewerkstelling – die we broodnodig hebben in Limburg – en voldoende afzetmarkten is de rooskleurige toekomst.

De toekomst ziet er rooskleurig uit, als de politiek tenminste mee wil! Er beweegt wat!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s