Steun aan Ford en toeleveraars

Standaard

Het is me daar wat in de Fordfabriek en bij de toeleveraars. Nu hebben een groep  Fordarbeiders de productie weer stilgelegd uit onvrede over de te hoge limiet van duizend wagens – die dagelijks van de band moeten rollen – om de extra bonus te bekomen.

Terwijl heel wat pers openlijk wijst op de gevolgen van deze handeling – zoveel mogelijk financiële toegave te verkrijgen van de Forddirectie – door een groep werkonwilligen – ingesproken door de rechtse krachten in werkgeversmiddens – gaan er zalvende geluiden aan vakbondskant naar die werkgevers op, maar helaas dreigen die syndicaten hun gezag op hun achterban te verliezen, waardoor dezen buitenschot kunnen worden gezet bij de onderhandelingen voor een sociaal akkoord, vooraleer Ford niet vroegtijdig overgaat tot definitieve sluiting en dan kunnen alle ontslagen arbeiders naar hun extraatjes fluiten.

Maar hebben die arbeiders dan geen recht meer tot het voeren van actie, nu dat multinational Ford net als Accelor zomaar de deuren sluit, niettegenstaande internationale winstcijfers, maar met afgenomen vraag naar hun producten?

Immers al die multinationals hebben voor miljoenen euro overheidssteun binnengerijfd en nauwelijks belastingen betaald tot grote ergernis van de publieke opinie, dat ze van vandaag op morgen alle werknemers als een stukje vuil op straat zetten.

Toekomst voor deze duizenden ontslagen werknemers is er nauwelijks, ook niet voor wat betreft dat Toekomstplan van de Task Force, dat feitelijk niets nieuw omvat dan enkel geplande dingen die op stapel staan in onze provincie, versneld uit te voeren. Zelfs over de invulling van de Fordsite met andere industrie komt erin niet zozeer vet aan bod.

Trouwens om dat plan te verwezenlijken, moeten diverse overheden en instanties versneld in overleg tot overeenkomsten komen over hete hangijzers, zoals het tracé over de aanleg van de Noord-Zuidverbinding, waar nu al decennia wordt gediscussieerd tussen politiek, belangen- en drukkingsgroepen. Of over de investeringen die de NMBS en Infrabel zouden uitvoeren op vraag van Task Force, maar die er toch helemaal niet komen, aangezien de spoorwegen niet geïnteresseerd zijn in grote investeringen vroeger, nu en in de toekomst in Limburg om de ontsluiting te realiseren.

Links vindt nu dat de stakende Fordarbeiders er meer moeten uithalen, terwijl rechts wijst op de imagoschade voor Limburg, als Ford morgen failliet zou gaan en de arbeiders dan helemaal niks extra’s zullen ontvangen, niettegenstaande de internationale rendabiliteit van Ford.

Het sociaal overleg start binnenkort en pas op maandag 3 februari 2013 zou er opnieuw kunnen gewerkt worden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s