2013 wordt zware dobber voor meerderheid Helemaal Hasselt en CD&V

Standaard

De nieuwe legislatuur in de Hasseltse gemeenteraad wordt de volgende zes jaar aangevoerd door een coalitie Helemaal Hasselt (sp.a, Groen en onafhankelijken) tegenover een ijzersterke oppositiebank met N-VA, Open VLD en Vlaams Belang, die rake klappen kreeg van de kiezer, niettegenstaande hun bewonderingswaardige inzet in de oppositie in de voorbije legislatuur.

Het was CD&V Hasselt, die besliste na de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 in zee te gaan met Helemaal Hasselt en geen rechtse meerderheid te vormen met N-VA en Open VLD. CD&V koos voor continuïteit met grote voorzichtigheid in het beleid.

Nochtans had N-VA met zijn verkiezingsresultaat en wat minder ervaring in zijn ploeg een akkoord met Open VLD Hasselt om samen met CD&V te besturen en zo HH naar de oppositiebanken te verwijzen, maar helaas is dat niet doorgegaan. Immers veel toegevingen ten opzichte van de derde partij, de CD&V, konden hen niet doen overslaan.

Vanaf begin januari 2013 start de nieuwe legislatuur, waarin heel wat belangrijke beslissingen betreffende stadsontwikkeling en mobiliteit moeten worden genomen, punten waarbij minderheid en meerderheid een andere kijk hebben.

Zo is er in het voorjaar al het akkoord over de verlenging van de gratis bussen met De Lijn, waartegen de oppositie straffe toeren zal moeten uithalen om die van tafel te vegen. Immers binnen de meerderheid lijkt na wat rondvraag niet iedereen overeen te komen met dat gratis verhaal, zeker niet in de basis van CD&V. De Lijn zal zeker de prijs opdrijven wegens budgettekorten. Zal HH en CD&V het lukken om een akkoord te onderhandelen, waarbij de belastinggelden niet extra worden aangesproken, tot grote ergernis van de oppositie. Of kan de meerderheid een deelse betalende en deelse gratis busdiensten regelen?

Een ander punt op de dagorde is ook de aanleg van een nieuw niet-olympisch zwembad op Kapermolen met behulp van een heel aparte en unieke maar legale financiering, waarbij sportminister Muyters (N-VA) middelen had voor een nieuw olympisch zwembad. Doch die piste is vroegtijdig verlaten door de meerderheid, omdat de procedure veel te lang duurde en ze gekoppeld was aan te veel voorwaarden, dat ze besloten dat de Stad Hasselt zelf met eigen middelen het nieuwe zwembad zal bouwen, tot grote ergernis van Steven Vandeput (N-VA).

Ook de aanleg van Spartacus is nog niet van de baan. Immers Maastricht beslist definitief op 1 februari 2014 of de lijn Hasselt-Maastricht er komt en N-VA is er resoluut tegen. Ook Leefbaar Hasselt organiseert zich als drukkingsgroep – aangezien ze geen zetel hebben gehaald in de gemeenteraad – en zeker als spreekbuis voor Spartacus in Hasselt in samenwerking en overleg met vijftien andere belanghebbende drukkingsgroepen. LH vreest onveilige situaties van de tam op Groene Boulevard en te hoge kostprijs. HH en CD&V zijn absolute voorstanders van de Spartacustramlijn Hasselt-Maastricht – zeker voor het studentenverkeer -, omdat Limburg een inhaalbeweging nodig heeft op gebied van mobililiteit tegenover andere regio’s in Vlaanderen en de weigering van de NMBS om een fatsoenlijk spoornet te ontwikkelen in Limburg.

Ikea komt ook naar het Kermisveldje met een aparte op- en afrit met de E-313 en een groene zone voor de privacy van de omwonenden. Maar zal hier CD&V binnen de meerderheid zijn woord kunnen houden over de uitvoering van de plannen, niettegenstaande hun omwonend kiespubliek ermee geconfronteerd zullen worden?

Ook de mobiliteit is nog zo’n heikel punt. Niet alleen zijn de files op de invalswegen en Groene Boulevard en het nog vinden van een gratis parkeerplaats, aangezien de hoge parkeertarieven in de privéparkings, problemen van mobiliteit, ook moet de auto zoveel verbannen worden uit die binnenstad door automobilisten aan te zetten tot gedragsverandering en over te schakelen naar openbaar vervoer, fietsen of tevoet. De overgangsfase met de bouw van twee grote stadsparkings aan de kanaalkom en het CCHA automobilisten op voorhand goed geïnformeerd te worden, waar ze nog kunnen parkeren via andere systemen zoals gps. Immers met deze twee grote parkings wil het stadsbestuur onder eigen beheer de prijzen van de privéparkinghouders naar omlaag halen. Ook het parkeren aan de rand van de stad met gratis buspendel naar het centrum zou moeten aangemoedigd worden., waar ze hun wagen nog kunnen parkeren en constateren we op drukke dagen heel veel verkeer in de binnenstad, dat we ons afvragen wat ze er allemaal doen. En wat met de bussen en de heraanleg van het Dusartplein met aandacht voor een ondertunneling van overstekende fietsers en voetgangers.

Tenslotte is er nog de stadsontwikkeling rond de Blauwe Boulevard, waar zogezegd een complementaire winkelinvulling komt t.o.v. die van het centrum. De VHCH is bevreesd dat dit toch weer niet zal plaatsvinden, vermits het lot van de pandeninvulling in handen is van de privé. De VHCH vreest bovendien een stadsvlucht richting Maastricht, wanneer Spartacuslijn 1 er komt. Trouwens Hasselt moet ook werken met initiatieven en acties aan zijn imago en profilering en daarin lukken ze tot nu al zeer creatief, uniek en ondernemend, zoals met de smaakboom.

We zien dat er nog veel addertjes onder het gras liggen voor een fatsoenlijk meerderheidsbeleid in de volgende legislatuur in Hasselt. N-VA, Open VLD en VB zullen ook wel met tegenvoorstellen voor de dag komen. Het belangrijkste bij de beslissingen is dat het ten goede komt van alle Hasselaren, die het nodig hebben.

Dus constructieve samenwerking tussen meerderheid en minderheid zijn de toverwoorden in het Hasselts stadsbeleid met meer controle om Hazoditoestanden te vermijden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s